... همیشه در دسترس ...

طبقه بندی موضوعی


آشنایی کامل با ویندوز 10 / هر آنچه که باید در مورد ویندوز جدید مایکروسافت بدانید

ویندوز 10 برای کاربران ویندوزهای 7، 8 و 8.1 عرضه شد بطوریکه آنها می‌توانند آپدیت مجانی خود را دریافت نموده و سیستم عامل جدید ویندوز 10 را بر روی دستگاه خود داشته باشند. در ادامه هر چیزی که لازم است در خصوص این سیستم عامل بدانید را برایتان می‌گوییم.

ویندوز 10 در یک نگاه

  • ویندوز 10 در 29 جولای 2015 منتشر شد.
  • Microsoft Edge جایگزین مرورگر Internet Explorer به عنوان مرورگر پیش فرض ویندوز 10 گردید.
  • ویندوز 10 به عنوان یک آپگرید مجانی برای ویندوزهای 7، 8 و 8.1 تا یکسال پس از عرضه موجود است.
  • اگر طی این یکسال کاربران ویندوز خود را ارتقا ندهند باید 100 پوند پرداخت کنند.
  • نرم افزارهای آندروید و iOS در سیستم عامل جدید مایکروسافت اجرا می‌شوند.


نسخه‌های مختلف ویندوز 10

windows 10 phone desktop

همانند ویندوزهای دیگر، ویندوز 10 هم دارای نسخه‌های مختلفی است: 

  • Windows 10 Home
  • Windows 10 Mobile
  • Windows 10 Pro
  • Windows 10 Enterprise
  • Windows 10 Education
  • Windows 10 Mobile Enterprise

نسخه Windows 10 Home ویرایش استاندارد ویندوز برای مشتریان کامپیوترهای خانگی، تبلت و لپ تاپ‌هایهیبریدی می‌باشد. این نسخه دارای امکاناتی نظیر Cortana، مرورگر Edge، Continuum و سیستم شناسایی چهرهWindows Hello و نرم افزارهای عمومی می‌باشد.

نسخه Windows 10 Mobile مخصوص گوشی‌های هوشمند طراحی شده است و نسخه Windows 10 Proهم برای کسب و کارهای کوچک است که دارای تمامی امکانات نسخه Windows 10 Home می‌باشد. 

نسخه‌های Windows 10 Home, Mobile, Pro دارای امکان ارتقا مجانی از ویندوز 7، 8.1 و ویندوز فون 8 می‌باشد.

امکانات جدید ویندوز 10

  • منوی استارت ویندوز 10
  • کورتانا ویندوز 10
  • مرورگر ویندوز 10 یعنی Microsoft Edge
  • زنجیره ویندوز 10 و چند دسکتاپی
  • فروشگاه ویندوز 10 و نرم افزارهای عمومی
  • Windows Hello
  • Microsoft Passport

منوی استارت ویندوز 10

استارت منو جدید ویندوز 10 بهمراه کاشی های ویندوز 8

اگر با منوی استارت موجود در ویندوز 8 مشکل داشتید، خوشحال باشید که مایکروسافت متوجه این مشکل شده است و در ویندوز 10 مجدداً به منوی استارت کلاسیک خود باز گشته است.

البته دقیقاً همان منوی کلاسیکی که در ویندوز 95 تا ویندوز 7 وجود داشت نمی‌باشد ولی تقریباً مشابه همان است و یک سری تغییرات در آن داده شده است. مایکروسافت امکانات موجود در منوی استارت ویندوز 8 را در این منو گنجانده است و کاشی‌های زنده‌ای را در این رابط کاربری قرار داده است.

پس زمینه این منو می‌تواند شخصی سازی شود و علاوه بر همه این موارد برای کسانی که از منوی ویندوز 8 راضی بودند این امکان وجود دارد که به این منو باز گردند.

کورتانا ویندوز 10

cortana کورتانا ویندوز 10

Cortana پاسخ مایکروسافت به Siri شرکت اپل است. این سیستم نخستین بار در ویندوز فون 8.1 به کار گرفته شد و حالا در ویندوز 10 نیز شاهد آن هستیم. این سیستم علاوه بر اینکه در جستجو به شما کمک می‌کند برای تنظیم آلارم و ریمایندر و اجرای برنامه‌ها با استفاده دستورات صوتی نیز در کنار شماست.

در حال حاضر دستورات صوتی کورتانا فقط زبانهای انگلیسی، چینی، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی و اسپانیایی را پشتیبانی می‌کند ولی مایکروسافت عنوان کرده است که در آینده زبانهای بیشتری را به این دسته بیافزاید. 

مرورگر ویندوز 10 : Microsoft Edge

microsoft edge مرورگر جدید مایکروسافت در ویندوز 10

پس از 10 سال که Internet Explorer به عنوان مرورگر پیش فرض ویندوز بود، بالاخره این مرورگر بازنشسته شد و مرورگر Microsoft Edge جایگزین آن شد. این مرورگر با حرف E شروع می‌شود چونکه کاربران با آیکن e مرورگر Internet Explorer آشنا بودند. 

در طراحی Microsoft Edge بسیار شبیه به Google Chrome یا Mozilla Firefox می‌باشد. امکان دانلود ازWindows Store بر اساس علایق و رفتار کاربر نیز در این مرورگر گنجانده شده است. نمایش اخبار از سایتهای بازدید شده و یا سایتهایی که در آن اشتراک دارید به همراه نوار جستجوی Bing در بالای صفحه از دیگر امکانات این مرورگر می‌باشد.

زنجیره ویندوز 10 و چند دسکتاپی

multi-desktop-in-windows-10 چند دسکتاپی در ویندوز 10

زنجیره "continuum" امکان جدید مایکروسافت است که در آن نگاه ویژه‌ای به لپ تاپ‌های هیبریدی کرده است. زمانیکه صفحه کلید را از لپ تاپ جدا می‌کنید و یا مجدد آنرا جا می‌زنید، یک پیغام بر روی صفحه نمایان می‌گردد و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید وارد حالت تبلت شوید یا خیر.

ظاهراً این امکان پاسخی است برای منتقدان ویندوز 8 که به ظاهر ویندوز ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند که رابط کاربری ویندوز برای صفحات لمسی بهینه سازی شده است و برای استفاده از صفحه کلید و ماوس خیلی مناسب نمی‌باشد.

دیگر امکان جدید ویندوز 10 قابلیت چند دسکتاپی است. در حالیکه گاهی اوقات ویندوز از دسکتاپ مجازیپشتیبانی می‌کند اما بطور معمول برای کاربران در دسترس نیست و باید از نرم افزارهای جانبی استفاده نمایند.

به هر حال، این امکان به طور یک قابلیت در بخش نمایش وظایف ویندوز 10 قرار گرفته است که به کاربر اجازه می‌دهد تا دسکتاپ‌های مجازی را اضافه یا حذف کند و یا بین آنها جابجا شود.

علاوه بر این کاربران می‌توانند برنامه‌ها را بین دسکتاپ‌های مجازی جابجا نمایند. فقط کافیست که بر روی برنامه مورد نظر خود کلیک راست کنید و گزینه move to.. را از منوی نمایش داده شده انتخاب کنید و بر روی دسکتاپ مورد نظر کلیک کنید و یا از کلیدهای میانبر صفحه کلید استفاده کنید.

فروشگاه ویندوز 10 و نرم افزارهای عمومی

مایکروسافت فروشگاه ویندوز خود را در این نسخه ویندوز هم حفظ کرده است و آنرا بهبود داده است تا هممشتریان و هم توسعه دهندگان نرم افزار بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند.

بخش جدید فروشگاه ویندوز 10 برنامه‌های عمومی است. همانطور که از نام آن پیداست، برنامه‌هایی هستند که با تمامی دستگاه‌ها از کوچکترین گوشی سازگار با ویندوز 10 تا Surface Hub های غول پیکر را سازگار می‌باشد.

Windows Hello، فناوری اعتبار سنجی امنیتی ویندوز 10

windows-hello قابلیت اعتبار سنجی در ویندوز 10

امکان امنیتی جدید ویندوز 10، Windows Hello می‌باشد که یک فناوری اعتبارسنجی است که به کاربر اجازه می‌دهد در تمامی دستگاه‌های ویندوز 10 خود بدون نیاز به رمز عبور وارد شود.

دستگاه‌های متعددی بر مبنای ویندوز 10 وجود دارد که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و دستگاه‌هایی هم هستند که به اسکنر اثر انگشت خوان مجهز هستند و باز هم از این قابلیت استفاده می‌کنند.

Microsoft Passport

قابلیت Microsoft Passport که به همراه Microsoft Hello در دستگاه‌ها استفاده می‌شود به مدیران فناوری اطلاعات، توسعه دهندگان نرم افزار و نویسندگان وب سایت اجازه می‌دهد تا با یک sign in به تمامی سایتها و برنامه‌های خود دسترسی داشته باشید.

بجای استفاده از رمزهای قابل اشتراک مانند رمز عبور، ویندوز 10 اعتبارسنجی ایمنی را برای وب سایتها و شبکه‌ها ارائه می‌دهد.

سخت افزار مورد نیاز ویندوز 10

طبق گفته مایکروسافت ویندوز 10 با تمامی دستگاه‌هایی که با ویندوز 8.1 کار می‌کردند سازگاری دارد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی