... همیشه در دسترس ...

طبقه بندی موضوعی

۲۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

مایکروسافت به سرعت در حال ایجاد تحول و بهبود سیستم عامل موبایل خود است و این موضوع را به خوبی میتوان از سرعت تحولاتی که در وین فون در حال شکل گیری است شناخت و درک کرد. قابلیت های جدید وین فون منجر به آن شده است که از هم اکنون برخی از کارشناسان آن را یک سیستم عامل مطح و محترم طی یکسال آینده برای بازار موبایل ببینند.

به گزارش «تابناک» ویندوز فون 8.1 اکنون مدتی است که در دسترس کاربران قرار گرفته است و امکانات جدیدی را در راستای سر وسامان دادن به زندگی دیجیتال و آنلاین کاربران ارائه نموده است.

امروز میخواهیم شما را با چند نمونه از این قابلیت های جدید و جالب در وین فون 8.1 آشنا کنیم که این سیستم عامل را تا حد زیادی به خط سیر اندروید و iOS نزدیک کرده است.

البته تعدادی از این قابلیت ها پیش از این نیز در وین فون 8 وجود داشتند اما مایکروسافت به سرعت و البته خیلی خوب اقدام به بهبود و گسترش دادن آنها کرده است. اما تعدادی دیگر تماما قابلیت های جدید هستند که به کار گیری آنها لذت کار با سییستم عامل موبایل مایکرسافت را دو چندان میکند:

پنج قابلیت جدید و جالب در ویندوز فون 8.1

فرستادن مستقیم تماس ها به پست صوتی

یکی از این قابلیت های جدید امکان فرستادن مستقیم تماس ها به پست صوتی یا Voicemail است. به این صورت که اگر در جلسه ای قرار دارید و یا در حال حاصر به هر ترتیب قادر به پاسخگویی به تماس نیستید اکنون میتوانید با انتخاب گزینه Ignore تماس را رد کنیدو گوشی وین فون شما این تماس را مستقیما به پست صوتی – در صورت فعال بودن – ارسال میکند:

پنج قابلیت جدید و جالب در ویندوز فون 8.1

پاسخ سریع با یک پیام متنی

همچنین اکنون رد کردن تماس ها به شیوه ای دیگر نیز در وین فون سر وس سامان داده میشود. اکنون در وین فون 8.1 این قابلیت وجود دار که با تنظیم یک پیام متنی تماس رد شده و مخاطب مورد نظر را از شرایط فعلی خود آگاه سازید. برای تنظیم این قابلیت در قسمت Phoneگوشی خود از منو گزینهSettings را انتخاب کنید و گزینه Text Replay را به حالت On در آورید و سپس متن مورد نظر خود را در قسمت مربوطه وارد نمایید:

پنج قابلیت جدید و جالب در ویندوز فون 8.1

دانلود نقشه ها برای استفاده Offline

اگر قرار است به منطقه ای بروید که در آن اینترنت در دسترس شما نیست و یا سرعت اینترنت تا حد زیادی پایین است، امکان استفاده از نقشه های گوشی ممکن نیست، مگر آنکه قبلا آنها را دانلود کرده باشید:

پنج قابلیت جدید و جالب در ویندوز فون 8.1

برای اینکار برنامه Maps را اجرا نمایید و از منو گزینه Settings را برگزینید. سپس ر تنظیمات بر روی دکمه Download Maps کلیک کنید.

همچنین میتوانید این نقشه های دانلود شده را هر چند وقت یکبار بروزرسانی نیز بکنید. برای اینکار در تنظیمات Maps بر روی دکمه Check for Updates کلیک کنید.

به گوشی خود کلمات جدید را آموزش دهید!

پنج قابلیت جدید و جالب در ویندوز فون 8.1

وین فون از یک ویرایشگر املای ذاتی برخوردار است که به شما در وارد کردن صحیح کلمات در حیت تایپ کردن کمک فراوانی میکنداما مواقعی پیش می آید که شما قادر به یافتن کلمه مورد نظر خود در واژه نامه این ویرایشگر نیستید. جای نگرانی نیست! به سادگی قادر هستید که این کلمات جدید را به واژه نامه وین فون خود اضافه کنید.

وین فون زمانی که با کلمات ناآشنا برخورد میکند آنها را با یک خط مواج قرمز مشخص میکند. اگر املای کلمه صحیح است کافی است بر روی آن واژه مورد نظر ضربه بزنید تا انتخاب شود و سپس از میان گزینه ها، گزینه مربوط به اضافه کردن واژه مورد نظر را انتخاب کنید:

رصد میزان استفاده از داده ها بر روی سیستم عامل

وین فون 8.1 به یک قابلیت خیلی خوب به نام Data Sense مجهر شده است که مار و اطلاعات دقیق را در خصوص میزان استفاده گوشی هوشمند شما از اینترنت در اختیارتان قرار میدهد:

پنج قابلیت جدید و جالب در ویندوز فون 8.1

برای دیدن این آمار و اطلاعات به Settings> Data Sense مراجعه کنید. در اینجا حتی قادر خواهید بود که با ضربه زدن بر روی دکمه Set limit میزان استفاده خود از حجم ترافیکی اینترنت را مشخص کنید.

این قابلیت ها در وین فون منجر به ان شده است که این سیستم عامل روز به روز به رقبای جدی خود یعنی iOS و اندروید نزدیک تر شود. الته همه اینها صرف نظر از خلاقیت ها و کارایی هایی است کهCortana برای کاربران وین فون دارد!


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۳۳

لینوکس طی چند سال اخیر پیشرفت‌های بزرگی به خود دیده و روز به روز به جایگزین مناسبی برای کاربران سیستم‌عامل‌هایی نظیر ویندوز تبدیل شده است. اگر شما از ویندوز خسته شده‌اید، مایل به پرداخت هزینه برای نسخه‌های جدید ویندوز نیستید، یا حتی هنوز از ویندوز XP استفاده می‌کنید، به هیچ وجه ضرری نخواهد داشت اگر نیم نگاهی نیز به لینوکس داشته باشید.

اگر هنوز هم در شک و دو دلی برای آزمایش لینوکس به سر می‌برید، در اینجا ۶ رازی که ممکن است در مورد این سیستم‌عامل ندانید را گردآوری کرده‌ایم تا نقطه‌ی شروع بهتری در اختیار داشته باشید. دانستن این ۶ مورد موجب می‌شود احساس راحتی بیشتری در خصوص امتحان کردن لینوکس داشته باشید و اندکی نور به این دنیای ناشناخته تابیده شود. همچنین لازم به ذکر است که این سیستم‌عامل بصورت دقیق‌تر گنو/لینوکس نام داشته و «گنو» علاوه بر تشکیل بخشی از قسمت‌های اساسی سیستم، در حقیقت فلسفه‌ی آزادی نرم‌افزار است که ماهیت وجودی این سیستم‌عامل را شکل می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت تمایل در خصوص آن اندکی تحقیق کنید. اما در این مقاله، برای سادگی بیشتر، کل سیستم‌عامل را لینوکس می‌نامیم و کلمه‌ی «لینوکس» در اینجا تنها به کرنل اشاره ندارد.

می‌توان لینوکس را بدون ریسک در محیط زنده آزمایش کرد

دسکتاپ اوبونتو

 یکی از کاربردی‌ترین توانمندی‌های لینوکس، در این مساله خلاصه می‌شود که کاربر قادر است بدون نصب آن بر روی سیستم و اعمال هیچ تغییری، با قرار دادن دیسک یا بارگذاری از روی حافظه فلش، آن را بر روی محیط زنده مورد آزمایش قرار دهد. در این حالت کافی است ایمیج توزیع لینوکس مورد نظر خود را (که قابلیت دیسک زنده در آن تعبیه شده باشد) بر روی یک حافظه‌ی USB رایت کرده و سپس آن را همچون CD/DVD نصب ویندوز بوت کنید. پس از بوت شدن لینوکس، به شما دو گزینه یکی برای ورود مستقیم به مراحل نصب و دیگری برای استفاده‌ی آزمایشی از دیسک زنده و آشنایی با محیط توزیع ارائه می‌شود که بنا بر انتخاب خود می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. زمانی که محیط زنده را انتخاب می‌کنید، میزکار پیش‌فرض سیستم‌عامل درست همانند زمانی که بر روی حافظه‌ی فلش یا بر روی سیستم نصب شده باشد در حافظه‌ی رم بارگذاری خواهد شد. در این مرحله شما می‌توانید همه‌ی بخش‌های سیستم‌عامل را بدون نگرانی از بابت ایجاد هرگونه مشکل در سیستم خود مورد استفاده و آزمایش قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که در صورت وارد شدن به پارتیشن‌های ویندوز هرگونه حذف یا تغییر در فایل‌ها که توسط خودتان صورت گیرد در سیستم نیز اعمال خواهد شد. این موضوع، دیسک زنده‌ی لینوکس را به ابزاری بسیار کارآمد برای رفع مشکل و نجات سیستم در زمانی که سیستم‌عامل اصلی با مشکل مواجه شده تبدیل می‌کند. بنابراین همراه داشتن یک دیسک زنده‌ی لینوکس می‌تواند در موارد حساس کمک بسیار بزرگی برای شما باشد.

در دیسک زنده شما آزاد هستید که هر تعداد اپلیکیشن که دوست داشته باشید نصب کنید، تنظیمات سیستم‌عامل را دستکاری کرده و زیر و بم محیط کاربری را پیش از نصب واقعی بر روی دستگاه امتحان کرده و بر آن مسلط شوید. تمام این تغییرات تنها در حافظه‌ی رم شما ذخیره خواهند شد و همگی به محض بارگذاری مجدد سیستم به حالت اول باز خواهند گشت. این شیوه همچنین راهکار بسیار مناسبی برای امتحان کردن سازگاری سخت‌افزارها است چرا که دیسک زنده، همان تجربه‌ی کاربری کامل را که پس از نصب دریافت خواهید کرد در اختیار شما می‌گذارد. بنابراین چک کردن اینکه آیا همه چیز به خوبی در سیستم جدید کار خواهد کرد به سادگی آب خوردن خواهد بود. البته این روزها احتمال اینکه یک قطعه‌ی سخت‌افزاری آنگونه که انتظار می‌رود عمل نکند بسیار اندک است.

نیاز به نصب و تنظیم درایورها نادر است

ubuntu additional drivers2

احتمالا از خود می‌پرسید که «چطور بدون نصب کردن درایورها قرار است سخت‌افزار خود را در لینوکس آزمایش کنیم؟» لازم است بدانید که ساختار لینوکس (کرنل) کاملا از ویندوز متفاوت است. یکی از این وجه تمایزها در این مساله نهفته که درایورها در لینوکس بخشی از کرنل بوده و همراه با هسته ارائه و بروزرسانی می‌شوند؛ در حالی که در ویندوز، درایورها در فضای کاربری نصب می‌شوند. بنابراین در لینوکس درایورها بدون نیاز به دخالت کاربر از پیش آماده‌سازی شده‌اند و تقریبا همه سخت‌افزارها شناسایی خواهند شد. وب‌کم، میکروفون، چیپ‌ست وایرلس، کارت گرافیک، کارت صدا، کارت‌خوان SD، همه و همه به محض اینکه لینوکس را بر روی سیستم اجرا کنید آماده ی فعالیت هستند. بنابراین نیاز به نصب دستی یک درایور یا شناخته نشدن یک سخت‌افزار در لینوکس بسیار نادر است.

در صورتی که از توزیع اوبونتو یا یکی از توزیع‌های مبتنی بر آن استفاده کنید، یک ابزار مخصوص نیز برای نصب سخت‌افزارهایی که درایور آن‌ها نیاز به نصب دستی داشته باشد در اختیارتان قرار خواهد داشت. این ابزار هر درایور اختصاصی و انحصاری که برای سخت‌افزارهای شما در دسترس باشد را نیز به شما نشان خواهد داد تا اگر کارت گرافیک شما با درایور پیش‌فرض، کند به نظر می‌رسد یا در اتصال به وایرلس مشکلی دارید، بتوانید تنها با یک کلیک از درایورهای جایگزین بهرمند شوید.

جایگزین مناسب برای اغلب برنامه‌ها وجود دارد

open source gimp

 یکی دیگر از نگرانی‌های کاربران ویندوز، نرم‌افزارهایی است که در سیستم‌عامل مایکروسافت مورد استفاده قرار می‌دهند اما با مهاجرت به لینوکس از آن‌ها بی بهره خواهند بود. اگرچه این موضوع صحت دارد که بسیاری نرم‌افزارها فقط برای پلتفرم مایکروسافت تولید شده‌اند و بسیاری نسخه‌ی لینوکسی ندارند، اما برنامه‌های جایگزین بسیار مناسب و گاه با قدرت بیشتری برای به انجام رساندن نیازهای کاربران در لینوکس وجود دارد. برای هر نوع از نرم‌افزارها بطور قطع جاگزین‌هایی خواهید یافت؛ حتی برای نرم‌افزارهای CAD. در حقیقت تنها نرم‌افزارهای بسیار تخصصی هستند که ممکن است هیچ جایگزینی در لینوکس نداشته باشند، همانگونه که برای بسیاری نرم افزارهای فنی و علمی لینوکس که کاربردهای فراتخصصی دارند نمونه‌ی مشابهی در ویندوز یافت نخواهد شد. اما مساله این است که چنین مساله‌ای در خصوص نیازهای اغلب کاربران صدق نمی‌کند.

steam4linux

حالت مشابهی در خصوص بازی‌ها نیز صادق است. طی چند سال گذشته پلتفرم لینوکس آبستن اتفاقات بزرگی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بوده است. استیم تلاش دارد این پلتفرم را بعنوان قطب بعدی بازی‌های رایانه‌ای معرفی کرده و به رقابت با کنسول‌های بازی بپردازد. در همین راستا شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی از آمادگی خود برای ورود به این پلتفرم سخن گفته‌اند و هم‌اکنون تعدادی از بازی‌های رده AAA به این اکوسیستم پورت شده‌اند. کلاینت استیم در لینوکس در برگیرنده‌ی لیست رو به افزایش بسیاری بازی‌های محبوب بوده و ارائه‌کنندگان کوچک‌تری نظیر GOG.com نیز کار بر روی ارائه‌ی بازی‌ها در لینوکس را آغاز کرده‌اند. البته برای به بلوغ رسیدن این اکوسیستم در حیطه‌ی بازی‌های رایانه‌ای چند سالی باید منتظر ماند اما با در نظر گرفتن بازده عالی و بنچمارک‌های بدست آمده در این سیستم‌عامل که باعث شده عده‌ای آن را بهینه‌تر از ویندوز در این حیطه بدانند، آینده‌ی روشنی را پیش روی آن قرار داده است. اگر بازی مورد علاقه‌ی شما هم‌اکنون در لیست پشتیبانی لینوکس باشد مسلما غمی نخواهید داشت.

نصب و مدیریت نرم‌افزارها بسیار آسان‌تر است

 و اما یافتن و نصب نرم‌افزارها در لینوکس به چه شکل است؟ بر خلاف ویندوز شما در لینوکس هیچ نیازی به زیر و رو کردن اینترنت و پکیج‌های نرم‌افزاری برای یافتن برنامه‌های مورد نیاز خود و نصب دستی و تک به تک آن‌ها نخواهید داشت. مسلما همه‌ی شما با مرکزهای نرم‌افزاری نظیر اپ‌استور یا گوگل پلی آشنا هستید. ایده‌ی یک مرکز و مخزن نرم‌افزاری متمرکز در این پلتفرم‌ها از آنچه که پیش‌تر در لینوکس وجود داشته الگو برداری شده و به محبوبیت قابل توجهی دست یافته است. در لینوکس تمامی برنامه‌ها در مخازن مشخصی قرار گرفته و همگی از طریق مرکز نرم‌افزاری توزیع شما (Software Center در اوبونتو) در دسترس قرار گرفته است. همچون سایر مراکز نرم‌افزاری کافی است نام پکیج مورد نظر را جستجو کرده یا در دسته‌بندی‌های مشخص به جستجو بپردازید؛ سپس با کلیک بر روی کلید نصب تمامی مراحل بصورت خودکار انجام خواهند شد. بررسی‌ها و امتیازات کاربران برای انتخاب بهتر در اختیارتان خواهد بود و جالب‌تر اینکه تمامی بسته‌ها همراه با بروزرسانی سیستم‌عامل بروز خواهند شد و همچون ویندوز نیازی به دانلود و بروزرسانی تک به تک آن‌ها نخواهید داشت. سیستم مدیریت بسته توزیع بصورت خودکار وابستگی‌ها و اولویت نصب پکیج‌ها را تشخیص داده و از هرگونه تداخل و ایجاد اشکال جلوگیری می‌کند.

ubuntu-restricted-extras-install

در موارد نادری که برنامه‌ای به دنبالش هستید را در مرکز نرم‌افزاری نمی‌یابید، می‌توانید در وب به جستجو پرداخته و ببینید آیا پکیجی برای نصب ارائه شده، مخزن اضافی برای آن در نظر گرفته شده یا خیر. با افزودن مخزن‌ها که دستورالعمل ساده و سرراستی هم دارند مرکز نرم‌افزاری متوجه خواهد شد که برنامه‌ی مورد نظر شما را از چه مسیری باید دریافت و بروزرسانی کند. به این شیوه در عوض نصب دستی پکیج نظیر ویندوز، برنامه را از طریق سیستم نصب کرده تا در آینده نیازی به بروزرسانی دستی آن نباشد. فقط لازم است در مطلع باشید که دو فرمت اصلی و غالب برای پکیج‌های نرم‌افزاری لینوکس وجود دارد که شامل deb. و rpm. می‌شوند. توصیه می‌کنیم راه‌حل نصب مستقیم از پکیج را در صورت امکان مورد استفاده قرار ندهید و بر مخازن و مرکز نرم‌افزاری متکی باشید اما در صورتی که مایل به نصب یک پکیج بر روی توزیع خود بودید، لازم است در جریان باشید که deb. مربوط به دبیان، اوبونتو و توزیع‌های مشتق شده از آن‌ها بوده و rpm. مختص اوپن‌سوزه، فدورا، ردهت و امثال آن‌هاست. پیشنهاد می‌کنیم پیش از نصب یک توزیع یا پس از آن، از ماهیت و پایه‌ی اصلی آن با اندکی جستجو مطلع شوید. این تفاوت فرمت بدلیل بهره بردن توزیع‌های مطرح از دو سیستم مدیریت بسته‌ی کاملا متفاوت است؛ اما در مجموع، هر دو مجموعه بسیار مشابه با یکدیگر عمل می‌کنند. در این مورد نیز کافیست فایل را دانلود کرده، دو بار بر روی آن کلیک کنید و نصب آن را به سیستم بسپارید.

در استفاده‌ی عادی از لینوکس، هیچ‌گاه برای نصب نرم‌افزارها مجبور به کامپایل آن‌ها از کد منبع نخواهید بود. البته این مورد کاملا در اختیار شما قرار خواهد داشت اما شایعاتی که اشاره به ضرورت کامپایل برنامه‌ها در لینوکس دارند از ماهیت صحیحی برخوردار نیستند.

شخصی‌سازی از ارکان اصلی لینوکس محسوب می‌شود

gnome extension shellshape

به دلیل ماهیت و ساختار ماژولار لینوکس، راه‌های بی پایانی برای شخصی سازی و انتخاب محیط کاربری در اختیار کاربران این سیستم‌عامل قرار دارد. لینوکس از چندین میزکار محبوب که کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک تجربه‌ی کاربری منحصر بفردی ارائه می‌کنند برخوردار بوده و هر یک از این میزکارها نیز بعنوان رابط‌های کاربری، از خصوصیات و قابلیت‌های بخصوصی برای شخصی‌سازی برخوردار هستند. بنابراین محیط کاربری شما می‌تواند کاملا متفاوت از سایر کاربران لینوکس بوده و کاملا بر اساس سلیقه و انتخاب شما شکل گیرد. هیچ انتخابی از سوی تولیدکننده بر شما تحمیل نخواهد شد. از پیش در زومیت به دو میزکار گنوم و KDE اشاره کرده‌ایم و صد البته میزکار یونیتی در اوبونتو را نیز به خوبی می‌شناسیم. همچنین در مقاله‌ای به معرفی مختصر برخی محیط‌های گرافیکی این سیستم‌عامل پرداخیتم. این موارد تنها نمونه‌های کوچکی از انعطاف گرافیکی لینوکس هستند.

ضرورتی برای استفاده از ترمینال وجود ندارد

09-1-image-ls-command

و اما آخرین راز... این روزها نیاز به ترمینال برای اجرای وظایف و استفاده از لینوکس بسیار نادر است. کاملا قابل درک است که کاربران عادی از استفاده‌ی ترمینال وحشت‌زده خواهند شد؛ خصوصا آن دسته از کاربران که به ویندوز عادت کرده‌اند. اما حقیقت این است که برای استفاده و لذت بردن از لینوکس هیچ نیازی به استفاده از ترمینال یا در شایعات عجیب‌تر، بلد بودن کدنویسی وجود ندارد. مساله اینجاست که بسیاری از افراد که ترس از ترمینال را کنار گذاشته و به آن عادت کرده‌اند، به حدی از استفاده‌ی آن لذت می‌برند که ترجیح‌میدهند اغلب کارها را به این ابزار متنی قدرتمند واگذار نمایند. عیب‌یابی سیستم، اجرای تغییر خاص از راه دور و بسیاری فعالیت‌ها از طریق ترمینال بسیار ساده‌تر و سر راست‌تر بوده و در انجمن‌ها به همین دلیل به‌جای آنکه مسیر گرافیکی طولانی و گیج‌کننده را به کاربر نشان دهند، برای حل مشکلات به ارائه‌ی دستور مشخصی پرداخته و از خروجی ارائه شده به سرعت مشکل را شناسایی کرده یا کاربر را به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسانند. بنابراین ترمینال یا خط فرمان، بعنوان یک سلاح قدرتمند در دست کاربران لینوکس بوده و کاملا در کنار محیط کامل گرافیکی و چشم‌نواز قرار دارد و جایگزین آن محسوب نمی‌شود.

در هر حال در صورتی که کاربر لینوکس باشید سرانجام وسوسه خواهید شد دستورهای خط فرمان را یاد گرفته و بر مهارت خود در کار با سیستم بیفزایید. هرگاه که احساس کردید نیاز به بدست آوردن اطلاعات بیشتری در خصوص یک دستور دارید، کافیست عبارت man COMMAND را در ترمینال تایپ نمایید که البته باید کلمه‌ی Command را با دستور مورد نظر خود جایگزین نمایید. با استفاده از این دستور، راهنما و دستورالعمل فرمان مورد نظر به شما نمایش داده خواهد شد.

شما چه رازی را به این لیست اضافه می‌کنید؟

این ۶ مورد باعث کاهش نگرانی شما در خصوص ورود به دنیای ناشناخته‌ی لینوکس خواهد شد. بنابراین ورود به لینوکس به اندازه‌ای که تصور می‌کنید دشوار نیست؛ کافیست نفس عمیق کشیده، دیسک زنده را بوت کرده و به آزمایش و دستکاری آن پرداخته و اندکی در خصوص فلسفه‌ی نرم‌افزارهای آزاد تحقیق کنید. شاید شما نیز از آن دسته باشید که این سیستم‌عامل را محبوب دل خود یافته‌اند.

شما چه راز یا مساله‌ی کمتر گفته شده‌ای را به این لیست اضافه می‌کنید؟ در صورتی که کاربر این سیستم‌عامل بوده و موارد دیگری در ذهن دارید که می‌تواند ورود دیگران به لینوکس را تسهیل کند، آن‌ها را از بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان زومیت به اشتراک بگذارید. مسلما موارد ارائه شده توسط شما تکمیل‌کننده‌ی این مقاله خواهند بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۳۳

در سیستم عامل‌های مختلف به صورت پیش‌فرض می‌توان فایل‌ها و پوشه‌های مختلف را پنهان کرد و هیچ نیازی به نرم‌افزار‌های جانبی وجود ندارد. پس اگر از کامپیوتر خود با کسی دیگر به صورت مشترک استفاده می‌کنید یا اینکه می‌خواهید محافظه‌کارانه فایل‌های خود را پنهان نگه دارید، در ادامه با زومیت همراه باشید تا شما را با نحوه مخفی کردن فایل و پوشه در سیستم‌ عامل‌های مختلف آشنا کنیم.

در ابتدا ذکر این نکته لازم به نظر می‌رسد که یک فایل یا پوشه مخفی شده دقیقا همان فایل و پوشه‌ای معمولی و عادی است با این تفاوت که همراه با گزینه "مخفی شدن" تنظیم شده است. برای شروع، با ویندوز این بحث را آغاز می‌کنیم، سپس به سراغ سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس و مشتقات این سیستم عامل می‌رویم و در آخر نیز سری به سیستم عامل محبوب اپل یعنی مک OS X می‌زنیم.

مخفی کردن فایل یا پوشه در ویندوز

به منظور مخفی کردن یک فایل یا پوشه در ویندوز، ویندوز اکسپلورر یا پنجره مرورگر‌های فایل ویندوز را باز کنید و فایل یا پوشه‌ای که قصد مخفی کردنش را دارید پیدا کنید. بر روی آن کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.

650x449xopen-properties-window-to-hide-file-on-windows-8.14.png.pagespeed.ic.bZ93uUntde

در پنجره باز شده و در تب General تیک گزینه Hidden را مطابق شکل زیر بزنید، سپس با زدن OK یا Apply فایل یا پوشه شما مخفی خواهد شد.

650x540xhide-file-or-folder-on-windows.png.pagespeed.ic.qVK4ibGq13

ویندوز روش دومی نیز برای مخفی کردن فایل یا پوشه‌ها دارد که با نام "system file" شناخته می‌شود. در واقع این روش به طور کلی جداست که با استفاده از آن فایل‌های سیستمی و پوشه‌ها غیب می‌شوند. این راه‌حل کمی پیچیده‌تر از روش اول است و توصیه می‌کنیم با همین روش اول فایل یا پوشه‌های شخصی خود را مخفی کنید.

ظاهر کردن فایل یا پوشه‌ پنهان شده در ویندوز

برای ظاهر کردن فایل یا پوشه در ویندوز 8، در بخش بالایی صفحه بر روی تب View کلیک کنید و در بخش show/hide تیک گزینه Hidden items را بزنید تا فایل یا پوشه‌های مخفی شده با ظاهری شفاف ظاهر شوند تا به راحتی می‌توانید بفهمید که کدام یک مخفی و کدام به صورت معمولی قابل رویت هستند.

650x382xview-hidden-files-on-windows-8-and-8.1.png.pagespeed.ic.2jbVIQUQls

در ویندوز 7، بر روی دکمه Organize در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کنید و گزینه Folder and search options را انتخاب کنید.

650x500xopen-folder-options-dialog-on-windows-7.png.pagespeed.ic.pK cNADp t

به تب View بروید و گردی گزینه Show hidden files, folders, and drives را مطابق شکل زیر پر کنید. بر روی OK یا Apply کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند و فایل‌های پنهان شده ظاهر گردند.

650x500xshow-hidden-files-and-folders-on-windows-7.png.pagespeed.ic.ZF30l0j 99

پنهان کردن فایل یا پوشه در سیستم عامل‌های گنو/لینوکس

روش پنهان کردن فایل‌ها و پوشه در سیستم عامل گنو/لینوکس بسیار ساده است و برای اینکار لازم است تنها یک نقطه را در ابتدای اسم هر چیزی که می‌خواهید پنهان شود بگذارید. برای پنهان کردن فایل یا پوشه‌، به تنظیمات تغییر نام آن بروید و یک نقطه را در ابتدای اسم فایل یا پوشه دلخواه خود بگذارید. برای مثال شما یک پوشه با نام Secrets دارید، حالا برای مخفی شدن نام آن را به Secrets. (یک نقطه در ابتدای نام) تغییر می‌دهید. مدیریت کنند‌های فایل و دیگر ابزار‌ها از این به بعد این پوشه را به صورت پیش‌فرض نشان نمی‌دهد.

650x460xhide-a-folder-or-file-on-ubuntu-linux.png.pagespeed.ic.LjE4m3fBYF

همانطور که خودتان اطلاع دارید سیستم عامل اندروید نیز یکی از مشتقات سیستم عامل گنو/لینوکس محسوب می‌شود، پس همین روش در اندروید نیز کار خواهد کرد و بدون هیچ اپلیکیشنی می‌توانید در فایل منیجر اندروید فایل یا پوشه‌ها را مخفی کنید.

ظاهر کردن فایل یا پوشه در سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس

برای ظاهر کردن فایل‌های مخفی به فایل منیجر لینوکس خود بروید و بر روی تب بالایی View کلیک کنید و سپس گزینه Show hidden را انتخاب کنید. میانبر دیگری که در توزیع‌های دیگر گنو/لینوکس مبتنی بر گنوم برای ظاهر کردن فایل‌ها و فولدر‌های مخفی شده وجود دارد کلید ترکیبی Ctrl+H است. اگر این دو دکمه بر روی کیبورد خود را همزمان فشار دهید فایل‌ها و فولدر‌های مخفی شده ظاهر خواهند شد.

650x411xshow-hidden-files-on-ubuntu-linux.png.pagespeed.ic.wTNvy9EeCY

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید با انجام اینکار تمام فایل‌ها یا فولدر‌هایی که با یک نقطه در ابتدای نام‌شان مخفی شده بودند، قابل رویت شده‌اند.

650x465xhidden-folders-and-files-on-nautilus-in-ubuntu-linux.png.pagespeed.ic.QSphx-v9lH

شما حتی می‌توانید در منوی کلیک راست برای باز کردن بخش‌های مختلف نیز فایل‌های مخفی آن قسمت را ظاهر کنید. برای این منظور در اوبونتو یا هر توزیع دیگر لینوکس مبتنی بر گنوم، بر روی بخش دلخواه کلیک راست کنید و گزینه Show Hidden Files را انتخاب کنید.

650x401xshow-hidden-files-in-ubuntu-gtk-save-dialog.png.pagespeed.ic.XGiXvgJ43d

مخفی کردن فایل یا پوشه در مک OS X

مک نیز از ویژگی گذاشتن کاراکتر نقطه برای پنهان کردن فایل‌ها و پوشه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند اما ویژگی دیگری با نام "hidden" وجود دارد که این سیستم عامل از آن نیز پیروی می‌کند. البته در مک برای پنهان یا ظاهر کردن فایل و پوشه‌ها کمی کارمان سخت‌تر است پس با دقت در ادامه با ما باشید.

برای پنهان شدن پوشه یا فایلی که می‌خواهید، گذاشتن یک نقطه در ابتدای آن را امتحان کنید تا مک به شما بگوید: "این نام به سیستم تعلق دارد". به غیر از این روش دیگر هیچ راهی در رابط گرافیکی مک برای مخفی کردن فایل‌ها یا پوشه‌ها وجود ندارد، پس باید دست به دامان ترمینال مک شویم که با آن روش دومی برای پنهان کردن فایل‌ها و پوشه‌ها به وجود می‌‌آید.

پنهان کردن فایل یا پوشه توسط یک دستور خیلی ساده در مک قابل اجراست، یک پنجره ترمینال باز کنید (با فشار دادن همزمان دکمه‌های Command +Space)، شیوه کاری آن را به جستجوی Spotlight ببرید و دکمه Enter را فشار دهید.

دستور زیر را در ترمینال وارد کنید، اما Enter را فشار ندهید:

Chflags hidden

مطمئن شوید که پس از نوشتن کلمه hidden یک فاصله گذاشته باشید:

Screenshot from 2014-08-17 161342

سپس در Finder به دنبال فایل یا پوشه‌ای که قصد مخفی کردنش را دارید بگردید، پس از آنکه پیدا شد با کشیدن آن بر روی ترمینال و سپس آزاد کردنش، مسیر دقیق قرارگیری آن به ترمینال گفته می شود.

650x410xhide-a-file-on-mac-os-x-10.9-mavericks.png.pagespeed.ic.dvfKDfXCWq

حال با فشردن دکمه Enter بر روی کیبورد فایل یا پوشه‌ای که به ترمینال آدرس داده‌اید را مخفی کنید. برای ظاهر کردن پوشه یا فایل نیز با استفاده از دستور "chflags nohidden" فایل‌ها یا پوشه‌های خود را قابل نمایش کنید.

ظاهر کردن فایل یا پوشه‌ها در مک OS X

در مک OS X دکمه‌های ترکیبی وجود دارد که می‌توان فایل‌های مخفی را با آن‌ها ظاهر کرد. تنها لازم است همزمان سه دکمه Shift+ Command + نقطه را فشار دهید تا همه چیز قابل رویت شود. البته به یاد داشته باشید که این دستور فقط در صفحات کوچک باز و بسته شونده سیستم عامل کار می‌کنند، و در خود Finder مک اجرایی نیستند. با اینحال بهترین و آسان‌ترین راه برای ظاهر کردن فایل‌ها و پوشه‌های یک بخش به نظر همین روش است.

650x467xview-hidden-files-and-folders-with-keyboard-shortcut-on-a-mac.png.pagespeed.ic.ayPh19vvhl

در خود Finder نمی‌توان گزینه‌ای گرافیکی برای ظاهر کردن فایل‌های پنهان شده پیدا کرد. به جای آن می‌توانید از دستورات ترمینال استفاده کنید. در ابتدا یک پنجره ترمینال را باز کنید. سپس دستورات زیر را در مک OS X 10.9 Mavericks وارد کنید. با وارد کردن این دستور Finder از این پس همیشه فایل‌های مخفی شده سیستم را به شما نشان می‌دهد و با شروع مجدد آن این تغییر ایجاد می‌شود. شبیه به تصویر زیر به ترتیب این دو دستور را در ترمینال وارد کنید و دکمه Enter را فشار دهید:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE
killall Finder

در نسخه‌های قبلی مک OS X مثل 10.7 Mountain Lion  10.8 ،Lion و 10.6 Snow Leopard نیز همین دستور را باید به کار برد اما بخش ''com.apple.finder" را به "com.apple.Finder" تغییر دهید. در این سیستم‌عامل‌ها حرف F انگلیسی باید به صورت بزرگ نوشته شود.

Screenshot from 2014-08-17 162031

با وارد کردن این دستورات همانطور که قبلا گفتیم همه فایل‌ها و پوشه‌های مخفی شده نمایش داده می‌شوند. اما برای اینکه متوجه فرق فایل‌های معمولی و فایل‌های پنهان شده شوید، آن‌ها به صورت شفاف نشان داده می‌شوند (مثل شکل زیر).

650x361xhidden-files-and-folders-in-finder-on-mavericks.png.pagespeed.ic.kmA23uBMyS

و برای اینکه دوباره همین فایل‌ها را مخفی کنید دستور زیر را در پنجره ترمینال وارد کنید:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE
killall Finder

به یاد داشته باشید که در نسخه‌های قدیمی مک OS X باید از حرف بزرگ F استفاده کنید، بدین صورت: "com.apple.Finder”

650x183xdisable-showing-hidden-files-and-folders-in-finder.png.pagespeed.ic. 11gcA03fT

مخفی کردن فایل‌های سیستمی باعث عدم دسترسی مستقیم افراد مختلف به آن فایل‌ها یا پوشه‌ها می‌شود اما هر کسی اگر کمی با سیستم شما کار کند می‌تواند با چند کلیک آن‌ها را ظاهر کند (البته در مک کمی مشکل‌تر است). با اینحال اگر قصد دارید فایل‌های شخصی یا محرمانه خود را رمزنگاری کنید بهتر است از نرم‌افزار‌های انکریپت کننده فایل یا قفل گذار استفاده کنید تا هر کسی نتواند به راحتی به فایل یا پوشه‌های محرمانه شما دسترسی پیدا کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۳۲


نکاتی که هنگام مهاجرت از اندروید به iOS باید بدانیم

به نقل اززومیت؛ وقتی قصد مهاجرت از یک گوشی اندرویدی به آیفون را دارید، فقط گوشی خود را عوض نمی‌کنید بلکه وارد یک اکوسیستم جدید می‌شوید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یک راهنما برای این که چطور پس از خرید یک آیفون اکثر فایل‌ها، متن‌ها و مخاطبین گوشی سابق خود را داشته باشید، تهیه کنیم.

انتقال مخاطبین گوگل، ایمیل، تقویم و متن‌های شخصی

اگرچه آیفون از iOS استفاده می‌کند که سیستم عاملی کاملا متفاوت است، اما با اکانت‌های گوگل به خوبی همگام می‌شود. فقط کافی است تا وارد حساب کاربری خود شوید تا از خدمات اصلی آن بهره‌مند شوید. برای این کار به منوی تنظیمات آیفون رفته و گزینه Mail, Contacts, Calendars را انتخاب نمایید. سپس عبارت Add Account را انتخاب کرده و با استفاده از جی‌میل و رمزعبور خود وارد حساب کاربری خود شوید.

1a

 

در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا خدماتی را که می‌خواهید تا با آیفون خود سینک (همگام) کنید، انتخاب نمایید. گزینه‌هایی مانند میل‌ها، مخاطبین، تقویم و نوت‌های شخصی در این مرحله قابل انتخاب هستند.

در نظر داشته باشید که اگر iCloud و حساب گوگل شما هر دو برای نمایش و همگام‌سازی مخاطبین انتخاب شده باشند، مخاطبین جدید، فقط در یکی از این دو مورد که به صورت پیش‌فرض انتخاب شده‌اند، ذخیره می‌شود. شما می‌توانید اکانت پیش‌فرض را از همان قسمت Mail, Contacts, Calendars تغییر دهید.

2a

 

اگر علاقه‌مند هستید تا مخاطبین خود را به iCloud انتقال دهید یا اگر مخاطبین شما در حافظه‌ی داخلی گوشی اندرویدی شما ذخیره شده‌اند، بنابراین شما باید تمام اطلاعات محاطبین خود را Export نموده و بصورت دستی در آیفون خود ذخیره نمایید. خوشبختانه، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی قادرند تا مخاطبین را بصورت یک فایل vCard با پسوند .VCF اکسپورت نمایند.

1b

 

برای انجام این کار کافی است تا گزینه اکسپورت کردن را در گوشی اندرویدی خود بیابید. این گزینه در گوشی‌های اندرویدی مختلف در قسمت‌های مختلفی وجود دارد ولی معمولا جایی در تنظیمات موجود در اپلیکیشن مخاطبین می‌توان آن را پیدا کرد. فایل Export شده در حافظه داخلی گوشی اندرویدی شما ذخیره می‌شود. این فایل را از طریق ایمیل برای خود بفرستید و آن را در آیفون خود باز کنید، در این حالت می‌توانید تمامی مخاطبین خود را وارد گوشی آیفون خود نمایید.

2b

 

انتقال پیام‌های متنی و تماس‌های ثبت شده

انتقال پیام‌های متنی از یک گوشی اندرویدی به آیفون کمی نیاز به مهارت دارد. انجام این کار ممکن است ولی یک نکته مهم در این بین وجود دارد. تنها راه انجام این کار استفاده از یک smartphone manager است که هم با اندروید و هم با iOS سازگار باشد. متاسفانه نه گوگل و نه اپل هیچکدام چنین نرم‌افزاری را ارایه نمی‌کنند. یعنی شما باید به یک گزینه سوم اعتماد نمایید که وابسته به اپل و گوگل نیست. می‌گوییم باید اعتماد کنید چرا که از نظر فنی، smartphone manager به هرچیزی که در گوشی شما ذخیره شده باشد، دسترسی دارد، به هرحال آنها نیاز به دسترسی به اطلاعات موجود در گوشی شما دارند تا بتوانند آن‌ها را مدیریت نمایند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد تا اطلاعات شخصی شما در سروری در گوشه دیگری از دنیا ذخیره نشود.

With-your-Android-phone-connected-export-your-text-messages-as-an-XML-file

 

به هر حال ما با جستجویی در دنیای وب، برخی از این نرم‌افزارها که به نظر قابل اعتماد بودند، پیدا کردیم. فقط یکی از آنها به نام Moborobo موفق شد تا پیام‌های متنی ما را از یک گوشی اندرویدی به آیفونی که جیل بریک نشده بود، انتقال دهد. اولین مرحله این بود که گوشی خود را از طریق USB به یک کامپیوتر وصل کنیم. همچنین نیاز بود تا قابلیت USB debugging را فعال کنیم.

Connect-your-iPhone-import-the-XML-file

 

سپس در محیط نرم‌افزار Moborobo از تَب Data تمامی پیام‌های خود را به صورت یک فایل XML اکسپورت کردیم. حتما باید از فرمت XML استفاده کنید چرا که طبق آزمایشات ما سایر فرمت‌ها در آیفون ایمپورت (وارد) نمی‌شدند. در مرحله بعد باید آیفون خود را از طریق USB وصل می‌کردیم و فایل XML را در آن وارد می‌کردیم. پس از ریبوت کردن آیفون، تمامی پیام‌های متنی ما در اَپ مسنجر آیفون بودند.

Wait-for-the-process-to-complete-restart-your-iPhone-if-needed

 

انتقال تاریخچه‌ی تماس‌های شما نیز چنین است ولی برای این کار نیاز به یک آیفون جیل‌بریک شده است. برای انجام این کار نیز می‌توانید از Moborobo کمک بگیرید. این نرم‌افزار تاریخچه تماس‌های شما را به فرمت‌های .XLS و .TXT ارایه می‌دهد.

انتقال تصاویر، ویدیوها و آهنگ‌ها

آیا انتقال تصاویر و آهنگ‌ها از یک گوشی اندرویدی به آیفون به سادگی کپی و Paste کردن است؟ نه این‌طور نیست. عکس‌ها، آهنگ‌ها و ویدیوهای اپل از طریق آیتونز مدیریت می‌شوند. شما می‌توانید نرم‌افزار آیتونز را به صورت رایگان از وب‌سایت اپل دانلود نمایید.

Open-the-Photos-tab

 

برای انتقال تصاویر و ویدیوهای مورد نظر از گوشی هوشمند اندرویدی خود، ابتدا آنها را درون یک پوشه در کامپیوتر خود کپی نمایید، سپس آیفون خود را از طریق USB به کامپیوتر خود وصل نمایید، و برنامه آیتونز را اجرا کنید. در محیط نرم‌افزار آیتونز، یک دکمه آیفون در بالای صفحه سمت راست قرار دارد، آن را فشار دهید. نمای کلی از وضعیت آیفون شما نمایش داده می‌شود که در حال حاضر چندان اهمیتی ندارد. تَب عکس‌ها را انتخاب نمایید. گزینه‌های Sync photos و Include videos را فعال نمایید. پوشه‌ای که تصاویر خود را در آن کپی کرده بودید، انتخاب نمایید و Apply را بزنید. تا زمانی که فرایند انتقال فایل‌ها به پایان نرسیده، آیفون خود را جدا نکنید. حالا تصاویر و ویدیوهای شما در یک آلبوم جدید در نرم‌افزار عکس آیفون قابل دسترسی هستند.

Select-the-folder-with-photos-you-want-to-sync

 انتقال آهنگ‌ها به آیفون هم به کمک آیتونز انجام می‌شود. قبل از هرکاری باید آهنگ‌ها را به iTunes library منتقل کنیم. معمولا اپلیکیشن اپل کامپیوتر شما را اسکن کرده و فایل‌های آهنگ را پیدا می‌کند. حالا آهنگ‌هایی را که دوست دارید تا به آیفون خود انتقال دهید، انتخاب کرده و با راست کلیک و انتخاب گزینه Add to Playlist آنها را به آیفون خود منتقل نمایید. اگر به هر دلیلی آیتونز نیازهای شما را مرتفع نکرد، گزینه‌های دیگری نیز هستند که می‌توانید از آنها به جای آیتونز استفاده کنید. Foobar2000، Media Monkey و حتی WinAmp قابلیت سازگاری با آیفون، آیپاد و آیپد را دارند و از آنها هم می‌توان برای انتقال آهنگ استفاده کرد.

Your-photos-are-now-in-your-iPhones-albums

 ممکن است شما از کاربران مک نباشید ولی بخواهید تا تصاویر خود را در iCloud اپل ذخیره نمایید. در ویندوز، شما می توانید با استفاده از نرم‌افزار iCloud Control Panel که از طریق وب سایت اپل بطور رایگان قابل دانلود است، این کار را انجام دهید. در این صورت فضایی به میزان 5GB بطور رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

Syncing-photos-with-iCloud-on-Windows

 

Syncing-photos-with-iCloud-on-Windows1

 

نرم افزارهای گوگل

Chrome

 

نرم‌افزارها و خدمات گوگل فقط در اندروید ارایه نمی‌شوند. بسیاری از اپلیکیشن‌های این شرکت در آیفون هم قابل استفاده هستند. بنابراین اگر به هر دلیلی نرم‌افزار ایمیل موجود در iOS نیازهای شما را رفع نکرد، می توانید از اَپ جی‌میل استفاده کنید. Google Maps و Google Chrome نیز بعنوان جانشینی برای Apple Maps و Safari در دسترس هستند.

انتقال بوک‌مارک‌های کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر به سافاری

Synchronizing-bookmarks-with-iCloud

 

اگر مدتی است که از کروم، فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر استفاده می کنید، احتمالا لیست بوک‌مارک‌های شما شامل موارد زیادی می‌شود. راه حل ساده‌ای برای انتقال این موارد به سافاری وجود دارد. با استفاده از نرم‌افزار پنل مدیریتی iCloud می‌توان همگام‌سازی مرورگرها را نیز انجام داد.

Synchronizing-bookmarks-with-iCloud1

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۱

در میان تجهیزات جانبی کامپیوتری،هارددیسک یکی از نمونه های پر مخاطب و محبوب است که طی سال های اخیر با تنوع بسیار زیادی از لحاظ برند، مدل، ظرفیت و قیمت مواجه شده است.

این افزایش تنوع به ویژه در مورد نمونه های اکسترنال (خارجی) این کالا محسوس است.این موضوع اگرچه افزایش قدرت انتخاب خیداران را در پی داشته است، اما موجب شده است تا برخی از خریداران هنگام انتخاب این کالا دچار سردر گمی شوند. همچنین با توجه به رشد قیمت ها طی مدت اخیر برخی از سودجویان در بازار، اقداماتی برای کسب سود بیشتر از بازار کرده و گاه اتفاق می افتد که هاردهای کار کرده را در قاب های نو به اسم هارددیسک آکبند به خریدار بفروشند.

hard

به همین دلیل رعایت نکاتی هنگام خرید هارددیسک ضروری است، اگر قصد خرید هارد دیسک را دارید این مطلب را بخوانید.

SSD یا HDD؟

هارددیسک های چرخش سنتی (HDD) ذخیره سازهای اولیه و غیر فرار کامپیوتر ها هستند. دیسک های سخت توسط مغناطیس اطلاعات را روی صفحات گردان ذخیره می کنند. یک Head بالای این صفحات گردان معلق بوده و اطلاعات را می خواند و می نویسد. هر چه این صفحات سریع تر بچرخند HDDسریع تر کار می کند. هارد لپ تاپ های امروزی با سرعت ۵۴۰۰ دور یا ۷۲۰۰ دور می چرخد. در بعضی از این سرورها این سرعت به ۱۵۰۰۰ دور می رسد، این تعداد دور را RPM می نامند که مخفف Revolutions Per Minute است.

مزیت اصلی این نوع حافظه، ذخیره ارزان ترحجم بیشتری از اطلاعات است.HDD ها امروزه بیشتر از اتصال SATA استفاده می کنند.مدل ۵/۲ اینچی این هاردها اکثرا در لپ تاپ ها بکار برده شده و نمونه های ۵/۳ اینچی آن در کامپیوتر های رو میزی مورد استفاده قرار می گیرند. سایز بزرگتر این هاردها نیز امکان قرار دادن صفحات بزرگتر و ظرفیت بیشتر را فراهم می کند. بعضی از HDD های بزرگ تا TB4 ظرفیت دارند.HDD از نظر شکل بسیار شبیه به SSD است.

 SSD یا به عبارت دیگر Solid State Disk نیز منبع ذخیره سازی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. از این تکنولوژی درساخت حافظه های فلش نیز استفاده می شود به همین دلیل برخی SSD را حافظه Flash می نامند. SSD یا دیسک حالت جامد به نوعی حافظه گفته می شود که فاقد اجزای متحرک است و به ۲ نوع مبتنی بر فلش و DRAM تقسیم می شود.تکنولوژی این نوع حافظه بسیار مشابه تکنولوژی است که در حافظه های RAM بکار رفته است و اطلاعات توسط جریان الکتریسیته قابلیت نوشتن یا پاک شدن را دارند. این امکان سرعت دسترسی اطلاعات بسیار بالایی را برای آن ها فراهم می کند.هارد دیسک های معمولی هستند، فقط قطعات متحرک را ندارند. هاردهای SSD دارای قابلیت های بسیار بالاتری نسبت به هاردهای HDD هستند، اما به دلیل قیمت بسیار بالایی که دارند، نتوانسته اند موفقیتی در بازار بدست آورند. به طور کلی SSDها بر خلاف هارددرایوها قسمت مکانیکی ندارند و در مقایسه با هارددرایوها از سرعت بیشتری برخوردارند. SSDها در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری دارند و توان کمتری مصرف می کنند. همچنین SSDها قبل از تخریب با محدودیت تعداد نوشتن مواجه هستند.

اکسترنال یا اینترنال؟

هاردهای اکسترنال همان هایی هستند که در قاب هایی با طراحی خاص جای گرفته و معمولا به عنوان یک ابزار پرتابل کاربرد دارد، اما نمونه های اینترنال یا همان داخلی ها داخل نوت بوک یا کیس های کامپیوتری قرار می گیرند. پس قبل از خرید هارددیسک مشخص کنید که قصد دارید هاردرا برای نوت بوک یا پی سی خریداری کنید یا می خواهید از آن به عنوان یک ابزار پرتابل برای انتقال و نگهداری اطلاعات استفاده کنید.

به چه میزان فضا احتیاج دارید؟

در حال حاضر، هاردهای اکسترنال در ظرفیت های گوناگونی در بازار موجودند. نمونه های HDD معمولا در ظرفیت های ۵۰۰ و ۷۰۰ گیگا بایت یک و ۲ ترابایت در بازار وجود دارند، اما به غیر از این ها هاردهای ۲۵۰ گیگا بایتی و همچنین هارد هایی با ظرفیت بالاتر از ۲ ترابایت در بازار موجودند که مخاطبان کمتری دارند. در مورد SSDها معمولا ظرفیت های ۱۲۸ گیگا بایتی و ۲۵۶ گیگا بایتی در بازار محبوبند. اما نمونه های ۵۰۰ و ۷۵۰ گیگا بایتی و حتی یک ترابایتی هم در بازار به طور بسیار محدود موجود است. پیشنهاد کلی ما به شما خریداران هارد دیسک از هر نوعی، این است که همواره هارددیسکی با ظرفیت بیشتر از نیاز اولیه، انتخاب کنید. ظرفیت انتخابی باید پاسخگوی نیاز های آینده بوده و لازم است با توجه به نوع استفاده از کامپیوتر در حال و آینده، تصمیم مناسبی در این خصوص اتخاذ کنید.

USB.3 یا USB.2 ؟

عمده ترین مزیت USB.3 سرعت آن است. در حال حاضر پورت USB.2 قادر است اطلاعات را با سرعت حداکثر ۴۸۰ مگابیت در ثانیه انتقال دهد.این در حالی است که پورت اولیه USB1.1 با ۱۲ مگابایت در ثانیه به تبادل اطلاعات می پردازد و امروز پورت USB3.0 با سرعت برتر ۸/۴ گیگا بایت در هر ثانیه در صدر قراردارد. به عبارتی USB.3 ده برابر سریعتر از USB.2 و ۴۰ برابر سریعتر از USB1.1 است.این اختالاف سرعت در هاردهای مبتنی بر رابط USB3.0 و USB2.0 به خوبی محسوس است.

جدای از مبحث سرعت،USB3.0 حداکثر توان انتقالی به دستگاه های متصل به پورت را افزایش می دهد. USB2.0 به ازای هر واحد بار متصل، ۱۰۰ میلی آمپر را عبور می دهد.

این در حالی است که USB3.0 می تواند با حداکثر ۶ واحد توان، ۱۵۰ میلی آمپر را ارایه دهد که در مجموع ۸۰۰ میلی آمپر را پشتیبانی می کند. این قضیه برای دستگاه هایی که با پورت یو اس پی شارژ شارژ می شوند، بسیار مناسب خواهد بود، اما برای لپ تاپ ها خبر خوبی نیست چون باید توان بیشتری را تحویل دستگاه مورد نظر می دهند.

سرعت چرخش را مد نظر قرار دهید

حداقل سرعت پیشنهادی برای خرید هارد دیسک (۵۴۰۰ دور در دقیقه) است.هاردهای پر سرعت تری هم در بازار موجودند، اما در هر حداقل سرعت چرخشی که یک هارد باید داشته باشد ۵۴۰۰ دور  در دقیقه است. بالا بودن سرعت دوران یک هارددیسک نشان دهنده بالا بودن سرعت ذخیره و بازیابی اطلاعات است. در صورتی که از کامچیوتر به منظور انجام کارهای چند رسانه ای استفاده می کنید، بالا بودن تعداد دور در دقیقههارددیسک بسیار حائز اهمیت است. این خصوصیت هارددیسک در برنامه هایی نظیر Word یا استفاده از اینترنت، چندان مشهود نخواهد بود.هارددیسک هایی با ظرفیت بالا، اغلب دارای سرعت دوران کمتری هستند.

مقاوم می خواهید یا عادی؟

طی سال های اخیر نمونه هایی از هارددیسک به بازار عرضه شده اند که صفت هایی نظیر ضد ضربه، ضد آب، ضد گردو غبارو… را یدک می کشند.این هاردها از موادی ساخته و طوری طراحی شده اند که در برابر ضربه و غیره آن ها را مقاوم کرده است.هاردهای مقاوم در حال حاضردر برند های گوناگون در بازار موجود هستند.اما برخی از این هاردها به واقع شایسته صفت مقاوم نبوده و کاریبر را دچار دردسر می کنند. پس در صورتی که قصد دارید از میان نمونه های مقاوم هارددیسک اقدام به خرید کنید در مورد آن تحقیق و بررسی کنید.

بررسی سرعت جستجو در هارد

حداقل سرعت جست وجوی هارددیسک های اکسترنال باید ۸ میلی ثانیه باشد. اکثر کاربران هنگام انتخاب یک هارددیسک به موضوع سرعت جست و جو توجه نکرده و حتی در فعالیت های روز مره خود با کامپیوتر کمبودی از این بابت را حس نمی کنند.در مواردی که اطلاعات در بخش های متفاوت هارددیسک ذخیره شده باشد، یافتن هر بخش از اطلاعات ذخیره شده و ارتباط بین آنان، طمان مختص خود را خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۰

بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت پرسرعت در جهان از فناروی ای‌دی‌اس‌ال استفاده می‌کنند. برای اتصال از این طریق به اینترنت به یک مودم-مسیریاب (گاه دو دستگاه مجزا) نیاز است که امنیت آن بسیار مهم است.

ADSL، نوعی خط دیجیتال پرسرعت برای انتقال اطلاعات است که از سال ۱۹۹۸ میلادی پا به عرصه‌ی فن‌آوری گذاشت و استفاده از آن همچنان ادامه دارد. امروز این سیستم با سرعت بیش از ۵۲ مگابیت بر ثانیه یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های اتصال به اینترنت است.

به نقل ازبرترین ها؛ مسیریاب‌های ای‌دی‌اس‌ال و دستگاه‌های شبیه به آن همچون وایمکس اولین نقطه‌ی ورودی اطلاعات به محل حضور کاربر و آخرین نقطه‌ی خروجی اطلاعات هستند که کاربر به تنظیم‌های آن دسترسی دارد. اما آیا کاربران این دستگاه‌ها از شیوه‌های ایمن کردن آنها هم آگاهند؟

کارشناسان عموما بر تنظیم امنیتی نرم‌افزارها (آنتی‌ویروس، مرورگرها و سیستم عامل) متمرکز شده‌اند و کم‌تر از مشکلات امنیتی ناشی از تنظیم‌های سخت‌افزاری سخن می‌گویند. این گزارش نظری به چگونگی ایمن‌کردن این تجهیزات می‌افکند؛ سخت‌افزارهایی که حتی به شرط ایمن‌بودن رایانه و دیگر دستگاه‌های متصل به آن، می‌توانند خطری جدی برای امنیت کاربران باشند.

پیش از هر چیزی باید به صورت پیش‌فرض در نظر داشته باشیم که ایمنی عمومی رایانه رعایت می‌شود. به طور مشخص منظور از ایمنی عمومی، داشتن فایروال، ضد ویروس و نرم‌افزارهای به روز و همچنین داشتن رمزهای عبور قوی است.

پس از آن بد نیست به تنظیم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اتصال ایمن به تجهیزات ADSL  بپردازیم. این نوشته بر اساس تنظیمات یکی از مسیریاب-مودم‌های مارک TP Link تهیه شده است؛ اما تمام مودم-مسیریاب‌ها تنظیماتی کم و بیش شبیه به هم دارند. کمک‌گرفتن از دفترچه‌ی راهنمای دستگاه، ساده‌ترین و بهترین راه یافتن گزینه‌های زیر است.

چگونه مودم ای‌دی‌اس‌ال امنی داشته باشیم


اجازه‌ی کنترل از راه دور به مسیریاب (Router) را غیر فعال کنید

امکان کنترل از راه دور Remote Access یا Remote Management  برخی از مسیریاب‌ها به صورت پیش‌فرض فعال است. بهتر است این امکان را خاموش کنید چرا که با این کار امکان دسترسی به تنظیم‌های مسیریاب خود از طریق اینترنت را از بین می‌برید.

نام کاربری و رمز مسیریاب را عوض کنید

نام کاربری بیشتر مسیریاب‌ها به صورت پیش‌فرض admin یا administrator است؛ رمز ورود بی‌سیم به شبکه آنها هم عددی ساده. رها کردن دستگاه به همین صورت، راه دسترسی غیر مجاز به تنظیمات مسیریاب، به‌ویژه برای کسانی که دستگاه‌های مشابه دارند را افزایش می‌دهد.

فایروال مسیریاب خود را فعال کنید

بسیاری از مسیریاب‌ها فایروال دارند و تنها کافی است آن را فعال کنید. حداقل ویژگی فعال‌بودن فایروال این است که از شبکه شما تا حد زیادی در برای حمله‌هایی چون «محروم‌سازی از سرویس» (DoS) محفاظت می‌کند.

در این نوع حمله، هکر کنترل تعداد زیادی دستگاه را در دست می‌گیرد و همه را همزمان به سراغ یک وب‌سایت می‌فرستد. سرور وب‌سایت قربانی قادر به پاسخ‌گویی به این حجم از درخواست در مدت زمان کم نیست و از کار می‌افتد. کامپیوترهای روانه‌شده به سوی وب‌سایت قربانی، عموما خود از شرکت در حمله بی‌خبرند.

به روز کردن سفت‌افزار (Firmware) مسیریاب

بسته به مارک مسیریاب و مدل آن نسخه‌های به روزی از نرم‌افزار کنترل مسیریاب ارائه می‌شود که پیشنهاد می‌شود به صورت دوره‌ای به تارنمای شرکت تولید کننده (و نه وبسایت‌های متفرقه) مراجعه کنید و نسخه‌ی به روز آن را دریافت و نصب کنید. به خاطر بسپارید که بسیاری از هکرها با تولید نرم‌افزارهای مشابه و قرار دادن آن در تارنماهای مختلف، قصد نفوذ به دنیای خصوصی شما را دارند.

شبکه‌ی بی‌سیم مسیریاب خود را ایمن کنید

بیشتر مسیریاب‌ها علاوه بر اتصال کابلی، امکان اتصال به صورت بی‌سیم  Wi-Fiیا WLAN  را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. نفوذ به شبکه بی‌سیم مسیریاب‌های خانگی یکی از ساده‌ترین عملیات هکری است.

اگر به استفاده از شبکه بی‌سیم مسیریاب خود اصرار دارید، دست‌کم چند مانع پیش پای هکرها بچینید.

بسته به قدرت فرکانس هر مسیریاب، از مسافت‌های مختلف امکان اتصال بی‌سیم به آن وجود دارد. برای دشوارتر (نه غیرممکن‌کردن) نفوذ به شبکه خود می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

• شناسه‌ی دستگاه (SSID) یا نام شبکه‌ی بی‌سیم را تغییر دهید

بیشتر مسیریاب‌ها از ترکیب نام شرکت خود و مدل مسیریاب استفاده می‌کنند که به سودجویان – با توجه به داشتن مدل دستگاه – امکان یافتن راه نفوذ به آن را می‌دهد.

توجه کنید: برخی از مسیریاب‌ها امکان «مخفی‌کردن» خود را به کاربر می‌دهند. به‌طوری که دستگاه‌های بی‌سیم دیگر نام این مسیریاب را در فهرست روترهای موجود در اطراف نشان نمی‌دهند. این روش برای دورماندن از حملات نفوذی چندان کارساز نیست. با «مخفی‌کردن» روتِر تنها آن را از نگاه کاربران معمولی و دستگاه‌های اطراف مخفی می‌کنید. نرم‌افزارهایی وجود دارند که با آنها به راحتی می‌توان هویت مسیریاب‌های «مخفی» را کشف کرد.

همچنین در بعضی از روترها (مسیریاب) می‌توان قدرت فرکانس ارسالی را تغییر داد. با کم کردن قدرت امواج، درست است که برای وصل‌شدن به اینترنت باید به دستگاه نزدیک‌تر باشید، اما دست‌کم نفوذ به شبکه بی‌سیم از فاصله زیاد را دشوارتر می‌کنید.

• روی شبکه‌ی بی‌سیم خود رمز بگذارید

باز هم به صورت پیش‌فرض بسیاری از شرکت‌ها رمزی را روی شبکه‌ی بی‌سیم (Access Point) دستگاه نمی‌گذارند. یعنی هر کسی می‌تواند به شبکه‌ی این دستگاه‌ها متصل شود.

برای رمزگذاری روی شبکه بی‌سیم باید یکی از الگوهای رایج را انتخاب کنید. اکثر کامپیوترها و موبایل‌های موجود در بازار (نه همه دستگاه‌های قدیمی‌تر) از الگوهای رمزگذاری WPA یا WPA2 پشتیبانی می‌کنند. همچنین می‌توانید از الگوی AES (قفل ۲۵۶ بیتی) یا TKIP (رمزگذاری ۱۲۸ بیتی) نیز استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که شکستن قفل ۲۵۶ بیتی به مراتب سخت‌تر و زمان‌برتر از شکستن رمز ۱۲۸ بیتی است.

فارغ از این‌که چه استاندارد رمزگذاری را برمی‌گزینید، باید همان را هم در دستگاه بی‌سیم خود (موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ) رعایت کنید. در ادامه هم به یک رمز قوی نیاز دارید؛ رمزی که بلند باشد و از ترکیب حروف کوچک و بزرگ و اعداد و نشانه‌های خاص تشکیل شده باشد.

چگونه مودم ای‌دی‌اس‌ال امنی داشته باشیم


مراقب WPS باشید

WPS امکانی است که به کاربران اجازه می‌دهد برای اتصال به شبکه‌ی بی‌سیم از تولید یک کد ساده اما موقت استفاده کنند یا این‌که با فشردن یک دکمه روی مسیریاب، با لپ‌تاپ، تبلت یا موبایل به شبکه متصل شوند.

بدین ترتیب اگر کسی به صورت فیزیکی به مسیریاب دسترسی داشته باشد، به صورت بالقوه امکان متصل‌شدن به شبکه را دارد؛ اگر دستگاه کد موقت ساده تولید کند هم، با توجه به ساده‌بودن کد، امکان شکستن آن با شیوه‌های ساده‌ی هک وجود دارد.

تغییر آی‌پی-آدرس‌های پیش‌فرض و عمر آی‌پی‌ها

آی‌پی-آدرس (IP) آدرسی است که در شبکه به هر دستگاه اختصاص داده می‌شود. اگر یک تلفن همراه، لپ‌تاپ، چاپگر یا یک تلویزیون متصل به شبکه داشته باشیم، مسیریاب به هر یک از آن‌ها یک IP اختصاص می‌دهد و از طریق همین آی‌پی- آدرس اطلاعات درخواستی به مسیریاب فرستاده می‌شود و مسیریاب نیز از همین طریق پاسخ‌ها را به دستگاه می‌فرستد.

نرم‌افزار بیشتر مسیریاب‌ها بازه آ‌ی‌پی مشخصی را به دستگاه‌ها اختصاص می‌دهند؛ کاربران می‌توانند در قسمت تنظیمات آی‌پی، بازه‌ی دیگری را برای هر دستگاه تعیین کنند. آی‌پی- آدرس انتخابی تنها می‌تواند در دامنه‌ی مجاز انتخاب شود.

توجه کنید: تنظیم آی‌پی‌ها و هماهنگی این آدرس‌ها با دستگاه‌های مختلف به تغییر چند عدد محدود نمی‌شود و نیاز به آگاهی به ظرافت‌های خاصی دارد. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، قبل از فلج‌کردن شبکه، دست از آن بکشید!

افزون بر این در بسیاری از مسیریاب‌ها می‌توان بازه‌ی زمانی استفاده از یک آی‌پی را هم مشخص کرد. با تنظیم این بخش می‌توانید مشخص کنید که مسیریاب حداکثر چند آی‌پی (بسته به تعداد دستگاه‌ها) تولید کند و همچنین عمر هر آی‌پی- آدرس چقدر است.

بسیاری از مسیریاب‌ها همچنین امکان اتصال مهمان به شبکه را هم فراهم می‌کنند. سطح دسترسی آی‌پی‌های مهمان عموما محدودتر از آی‌پی - آدرس‌های معمولی است.

از شیوه‌ی کنترل دسترسی استفاده کنید

با استفاده از این شیوه به مسیریاب خود اعلام می‌کنید که چه دستگاه‌های حق اتصال به بخش تنظیمات مسیریاب را دارند. برای این کار آدرس سخت‌افزاری منحصر به فرد هر دستگاه (MAC Address) را به مودم معرفی می‌کنید.

این آدرس از یک رشته حرف و عدد تشکیل شده و به ازای هر دستگاه یا قطعه‌ی اتصال به شبکه منحصر به فرد است. به عنوان مثال اگر لپ‌تاپ شما یک کارت شبکه‌ی بی‌سیم، یک کارت شبکه‌ی سیمی و سیستم بلوتوث داشته باشد، سه آدرس سخت‌افزاری مجزا دارید.

تعیین کنید چه دستگاه‌هایی حق استفاده از اینترنت را دارند

بدین ترتیب اجازه‌ی استفاده از شبکه‌ی بی‌سیم و حتی سیمی را تنها به دستگاه‌های مشخصی می‌دهد. کافی است این امکان را در مسیریاب خود فعال کنید و مَک‌آدرس دستگاه‌هایی که می‌خواهید به شبکه و اینترنت متصل شوند را به مسیریاب بگویید.

پیدا کردن مک‌آدرس دستگاهای مختلف، بسته به نوع دستگاه و سیستم عامل متفاوت است. در ویندوز کافی است دکمه‌ی «ویندوز» و حرف R را همزمان فشار دهید؛ پنجره‌ی Run باز می‌شود. در این پنجره عبارت cmd را تایپ کنید و Enter را بزنید تا صفحه‌ی جدیدی – موسوم به صفحه Command –  باز شود. سپس عبارت ipconfig /all را تایپ کنید و Enter را بزنید. در فهرستی که در ادامه منتشر می‌شود، عبارت Physical Address قطعات مختلف را می‌بینید؛ این همان مک‌آدرس است.

به خاطر داشته باشید که تنها یکی کارت‌های شبکه موجود در این فهرست (بی‌سیم یا سیمی) کامپیوتر شما را به مسیریاب متصل کرده است؛ همان دستگاهی که آی‌پی-آدرس آن در محدوده‌ی آی‌پی تعریف شده در مسیریاب قرار دارد.

همان‌طور که گفته شد، روش یافتن مک‌آدرس در دستگا‌ه‌های مختلف متفاوت است. کافی است در موتور جست‌وجو (گوگل، یاهو ...) عبارت How to find mac address in … (windows, iphone …) را جست‌وجو کنید.

علاوه بر نکات یادشده اقدامات دیگری هم برای بالا بردن امنیت مسیریاب‌ها وجود دارد که بسته به نوع فعالیت‌ کاربران و البته دانش فنی آنان نسب به آن‌چه انجام می‌دهند، قابل اجرا هستند. مثلا می‌توان استفاده از درگاه‌های (Port) خاص را مسدود یا محدود کرد و جلوی برخی از خدمات و فعالیت‌ها را گرفت.

اما در مجموع امنیت دیجیتال نه صرفا با داشتن نرم‌افزارهای ویژه متحقق می‌شود و نه با بالا بردن ایمنی سخت‌افزاری. در دنیای مجازی «امنیت مطلق» اساسا وجود ندارد. این شیوه‌ها تنها مسیر نفوذ به اطلاعات را سخت‌تر می‌کنند. در نهایت این کاربر است که با رفتار خود از داده‌های حساس حفاظت می‌کند یا آنها را در دسترس دیگران قرار می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۴۹

گر یکی از کاربرانی باشید که از نرم‌افزار اسکایپ استفاده می‌کنند و در کنار آن، حسابی در وب‌سایت Outlook.com داشته باشید،‌ برای شما خبر خوبی داریم!


به گزارش سافت گذر به نقل ازبرترین ها؛ احتمالاً از خریداری شرکت Skype توسط شرکت بزرگ Microsoft که پیش‌تر صورت گرفت، اطلاع داشته باشید. مایکروسافت با همکاری اسکایپ برای کاربرانش این امکان را فراهم ساخت تا کسانی که از سرویس‌های Skype استفاده می‌کنند، بتوانند از طریق وب‌سایت Outlook.com و درست در داخل حساب ایمیلشان، اقدام به برقراری تماس در بستر Skype نمایند.

برقراری تماس با اسکایپ از طریق Outlook.com


برای برقراری تماس outlook با اسکایپ از طریق Outlook.com…


قدم اول‌:‌ ابتدا وارد وب‌سایت Outlook.com شده و با وارد نمودن اطلاعات حساب کاربری خود، داخل بخش ایمیل شوید. اگر که تا کنون حسابی در وب‌سایت مایکروسافت نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یک حساب برای خود ایجاد کنید. حساب‌های Outlook کاملاً رایگان هستند و تنها چند دقیقه زمان می‌برد!

قدم دوم: پس از ورود به حساب Outlook خود، در گوشه‌ی بالای سمت راست، آیکون Message را مشاهده می‌کنید؛ بر روی آن کلیک کرده تا پنجره‌ای در کنار صفحه باز شود. پس از برقراری ارتباط، ممکن است لیستی از مخاطبین خود را در این پنجره ببینید.

برقراری تماس با اسکایپ از طریق Outlook.com


قدم سوم: ممکن است که نیاز به ادغام دو حساب اسکایپ و حساب Outlook داشته باشید. در هر حال، پیش از هرچیزی اقدام به نصب Plug-in ارائه شده با کلیک بر روی آیکون Skype کنید. پس از نصب این Plug-in، از شما درخواست ادغام دو حساب را خواهد کرد.

برقراری تماس با اسکایپ از طریق Outlook.com


قدم چهارم: حال پس از آنکه همه چیز با موفقیت به اتمام رسید، کافیست که با کلیک بر روی Start New Conversation، مخاطب دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس با او از طریق اسکایپ تماس بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۱۱


ترفندها: تمام آنچه که در رابطه با روت باید بدانید

به نقل ازمجله آی تی؛ چند سالی است که اندروید پا به دنیای سیستم عامل های موبایل گذاشته. حتما شما هم واژه “روت” در اندروید را شنیده اید. خیلی افراد هستند که هنوز با این واژه آشنایت کافی ندارند.

با روت کردن تلفن یا تبلت اندرویدی می توان به دستگاه این قدرت را داد که خارج از هر قید و بندی عمل کند. به طور مثال: پشتیبان گیری کامل از دستگاه، فعال کردن تترینگ وایرلس، بالا بردن سرعت دستگاه با اورکلاک سی پی یو، تغییرات ظاهری دستگاه و یا بهبود وضعیت مصرف باتری و غیره.

اما واقعا روت چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ما در دیجیاتو قصد داریم یک آموزش جامع در رابطه با روت گجت های اندرویدی شامل بخش های “تعریف دقیق روت، لغت نامه، مزایا و معایب روت، پرسش و پاسخ های رایج، معرفی برنامه Kingo جهت روت آسان و در نهایت معرفی منابع متدهای آموزش روت و تغییر رام” بنویسیم تا به طور کامل با این مقوله آشنا شوید.

با دیجیاتو همراه باشید.

روت دقیقا چیست؟

jub9zsayizhp8gigaq7a

در لغت “Root” به معنی ریشه است و در اندروید هم همین معنی را دارد. یعنی به دستگاه اندرویدی خود دسترسی ریشه ای بدهیم. این دسترسی در سطح لایه های زیرین و سیستمی اندروید است که عملکرد دستگاه را کنترل می کند که در حالت عادی بسته است و به هیچ عنوان نمی توان هیچ تغییری در سیستم عامل ایجاد کرد. عملکرد روت بیشتر شبیه اجرای برنامه ها در حالت Administrator در ویندوز یا اجرای دستورات با Sudo در لینوکس است. به بیان دیگر به دلیل لینوکسی بودن هسته اندروید، عمل روت درست مشابه اعطای سطح دسترسی مدیریتی در لینوکس یا هر سیستم عامل یونیکس دیگری مانند FreeBSD و یا OS X است.

روت معمولا با هدف غلبه بر محدودیت های سازندگان انجام می شود و بدین ترتیب می توان فایل ها و تنظیمات سیستمی را تغییر داد، اپلیکیشن هایی را اجرا کرد که به این سطح دسترسی نیاز دارند و یا کارهایی را انجام داد که در حالت عادی امکان پذیر نیستند. در برخی موارد روت حتی می تواند پیش نیازی برای تغییر سیستم عامل دستگاه باشد.

دسترسی روت معمولا به اشتباه با جیلبرک دستگاه های تحت سیستم عامل iOS مقایسه می شود. جیلبرک در اصل عبور از برخی محدودیت های اعمال شده بر شخص کاربر همچون: اصلاح سیستم عامل، نصب اپلیکیشن های تایید نشده در اپ استور و غیره است. بر خلاف اپل که بوت لودر (ر.ک به لغت نامه) تمام دستگاه هایش بسته است، تعداد انگشت شماری از دستگاه های اندرویدی به همان شدت بوت لودر را بسته نگه داشته اند و برخی دیگر مانند اچ تی سی، ایسوس، سونی، موتورولا و گوگل امکان باز کردن بوت لودر و تغییر سیستم عامل را فراهم کرده اند. همچنین امکان نصب اپلیکیشن های خارج از اپ استور بدون نیاز به روت در اندروید فراهم است. 

همانطور که گفتیم، با روت کردن شما یک دسترسی کامل به عملکرد نرم افزار و حتی سخت افزار دارید. بنابراین باید این موضوع را بدانید که این عمل خطرناکی محسوب می شود. چرا که به راحتی می توانید فایل های پارتیشن سیستمی دستگاه اندرویدی خود را حذف کنید، اپلیکیشن های حیاتی از پیش نصب شده را پاک کنید و حتی در عملکرد سخت افزار مانند سرعت سی پی یو، صفحه نمایش، تاچ و غیره تغییراتی را اعمال کنید که هر کدام می تواند باعث صدمه به دستگاه اندرویدی شما شود.

لغت نامه روت

h7rccu9hzdwzfpfmzi9r

مادامی که با پروسه روت کردن آشنا می شوید با لغاتی برخواهید خورد که باعث گیج شدن شما می شود. در اینجا مهم ترین لغت هایی که لازم است با آنها آشنا باشید را آورده ایم:

Root: همانطور که توضیح دادیم اعطای سطح دسترسی ریشه ای به اپلیکیشن ها را روت می نامند. مشابه عملکرد Sudo در کامندهای لینوکس. با این کار می توان تغییراتی را در ریشه اندروید سوار شده در دستگاه اعمال کرد و یا حتی سرعت CPU دستگاه را تغییر داد.

ROM: به طور کلی به سیستم عامل نصب شده در تلفن های هوشمند و تبلت ها “رام” گفته می شود. در اینجا رام به معنی نسخه های مختلف اندروید است که می توان روی گجت اندرویدی خود نصب کنیم. هر کسی که علم توسعه اندروید را داشته باشد می تواند اقدام به تولید رام با امکانات خاص خود کند. شما می توانید رامی را به روی تلفن یا تبلت اندرویدی خود نصب کنید که به طور رسمی توسط کمپانی برای دستگاه شما عرضه نشده. به شرط اینکه آن رام منحصرا برای دستگاه شما تولید شده باشد. برای مثال شرکت سونی پشتیبانی نرم افزاری از Xperia Mini Pro را با اندروید ۴٫۰٫۴ به پایان رساند اما هم اکنون به مدد رام های غیر رسمی می توان اندروید کیت کت را با این دستگاه تجربه کرد.

SuperUser یا SuperSU: نام دو اپلیکیشن معروف که یکی از آنها بعد از روت کردن در دستگاه نصب می شوند. هر اپلیکیشن دیگری که نیاز به دسترسی روت داشته باشد اول از همه باید از طریق یکی از این دو اپلیکیشن کسب اجازه کند. شما می توانید دسترسی برخی اپلیکیشن ها را به انتخاب خود برای همیشه باز یا بسته نگه دارید و یا انتخاب کنید که هر بار برای دسترسی روت از شما اجازه بگیرند.

Stock: استاک در اندروید معانی مختلفی دارد. واژه Stock Android اشاره به اندروید خالص گوگلی دارد که شما در دستگاه های نکسوسی می بینید؛ بدون هیچ دخل و تصرف و تغییرات ظاهری مثل رابط کاربری سنس اچ تی سی یا تاچ ویز سامسونگ. بسیاری از رام های غیر رسمی بر پایه اندروید خالص یا همان Stock Android ساخته شده اند که معروف ترین آنها CyanogenMod است. در موارد دیگر واژه استاک به رام رسمی و تنظیمات کارخانه ای هر دستگاهی اشاره می کند.

Kernel: کرنل جزئی از سیستم عامل اندروید است که مدیریت ارتباطات بین نرم افزار و سخت افزار را بر عهده دارد. کرنل های غیر رسمی زیادی برای انواع و اقسام تلفن ها و تبلت های اندرویدی وجود دارد که به وسیله آنها می توان سرعت دستگاه و مصرف باتری را بهبود بخشید. اما در استفاده از کرنل ها احتیاط کنید، چرا که در صورت استفاده نابجا امکان ایجاد شدن مشکلات جدی برای دستگاه شما وجود دارد.

Radio: رادیوها بخشی از سیستم عامل تلفن ها هستند و عملکرد سیم کارت، دیتا، جی پی اس، وای فای و امثالهم را کنترل می کنند. همانند کرنل، رادیوهای غیر رسمی هم وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. مجددا در مورد خطر تعویض بدون اطلاع کامل هشدار می دهم.

Flash: فلش کردن اساسا به نصب کردن هرچیزی در دیوایس می گویند. مثل رام، کرنل، رادیو، ریکاوری (در ادامه توضیح می دهم) و اپلیکیشن هایی که در فایل ZIP قرار دارند. گاهی اوقات برای روت کردن بعضی دستگاه ها باید یک فایل Zip را فلش کرد.

Brick: یکی از خطرهای فلش کردن و تغییر رام هر گجتی برک شدن است. یعنی در حین عملیات ارتباط قطع شود و دستگاه با وجود روشن شدن هیچ عکس العملی از خود نشان ندهد و یا در بعضی اوقات حتی دیگر روشن هم نشود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد شما تلفن خود را برک کرده اید که مورد اول را سافت برک و دومی را هارد برک می نامند. هرچند ریسک این موضوع بسیار کم است ولی به هر حال وجود دارد. در اکثر موارد، تلفن های برک شده قابل تعمیر هستند. ولی گاهی این برک شدن به قیمت از بین رفتن کامل دستگاه است.

Bootloader: بوت لودر پایین ترین سطح نرم افزاری گجت شماست که وظیفه اجرای کدهای لازم برای بالا آمدن سیستم عامل را به عهده دارد. اکثر بوت لودرها بسته (یا لاک) هستند. یعنی شما قادر به نصب رام یا ریکاوری غیر رسمی نیستید و برای این کار باید بوت لودر را باز یا آنلاک کرد. آنلاک کردن بوت لودر مستقیما به معنی روت کردن دستگاه نیست ولی یک پیش نیاز برای روت و تغییر رام است.

تلفن های ساخت سه شرکت موتورولا، اچ تی سی و سونی بوت لودر بسته دارند ولی امکان باز کردن آنها را برای کاربر فراهم کرده اند. برای باز کردن هر کدام باید به سایت هر کدام مراجعه کنید:

دقت داشته باشید، آنلاک کردن بوت لودر گارانتی را از بین می برد و همچنین بعد از انجام مراحل آن، تلفن به حالت کارخانه ای باز می گردد. پس حتما پیش از شروع آنلاک کردن بوت لودر از اطلاعات خود بک آپ بگیرید.

Recovery: ریکاوری در اصل یک نرم افزار در دستگاه اندرویدی است که قبل از سیستم عامل قرار دارد و به شما امکان پشتیبان گیری، فلش کردن فایل، یا هر عملیات سطح سیستم عاملی را می دهد. ریکاوری رسمی موجود در دستگاه ها امکانات آنچنانی ندارند و بیشترین فایده آنها در ریست کردن و بازگردانی تنظیمات کارخانه ای است. برای امکانات بیشتر باید ریکاوری های غیر رسمی مثل CWM یا TWRP را بعد از آنلاک کردن بوت لودر نصب کرد.

Nandroid: ناندروید عموما به یک بک آپ کامل از سیستم عامل حال حاضر دستگاه می گویند. یعنی دقیقا “تمام” آنچه که در دستگاه خود نصب دارید را به صورت یک فایل ایمیج استخراج می کند و بدین ترتیب، اگر دستگاه شما به هر دلیل دچار مشکلی شود، با بازگرداندن بک آپ ناندروید، آن را به حالت قبل بازگردانید.

ADB: ای دی بی مخفف عبارت Android Debug Bridge و به معنی پل اشکال زدایی اندروید و در اصل به ابزار مبتنی بر کامند در رایانه است که می تواند با دستگاه اندرویدی ارتباط برقرار کند. ADB بخشی از کیت توسعه دهندگان نرم افزار آندروید (SDK) است. بیشتر روش های روت کردن از ADB استفاده می کنند، چه خود شما دستورات را تایپ کنید یا خیر. حتی در برخی موارد برای آنلاک کردن بوت لودر باید از دستورات ADB استفاده کرد. مگر در مواقع خیلی ضروری که همراه با آموزش باشد شما کار خاصی با ADB انجام نخواهید داد.

S-OFF: بوت لودر تلفن های اچ تی سی، موسوم به HBOOT یک قابلیت دارند به نام Signature Verification. در حالت عادی این قابلیت در حالت S-ON قرار دارد. یعنی شما امکان فلش کردن رادیو را ندارید و برای این کار باید آن را به S-OFF تغییر دهید. البته برای روت کردن تلفن های اچ تی سی نیازی به S-OFF نیست ولی برای برخی سطح دسترسی ها نیاز به این موضوع دارند به همین دلیل ابزارهای روت به صروت خودکار این تغییر را اعمال می کنند.

RUU، SBF و OPS: این کلمات مخفف عبارات Rom Upgrade Utilities (برای تلفن های اچ تی سی)، System Boot Files (برای تلفن های موتورولا) و فایل های OPS و PIT (برای تلفن های سامسونگ) فایل های سیستمی هستند که شرکت های سازنده برای تغییرات نرم افزاری به روی دستگاه ها اجرا می کنند. فایل های RUU و SBF در اصل همان آپدیت هایی هستند که کمپانی ها برای تلفن ها منتشر می کنند و شما آن را دریافت و از طریق دستگاه نصب می کنید. همچنین به وسیله اینگونه فایل ها شما می توانید ورژن اندروید تلفن خود را به نسخه های پایین تر تبدیل کنید. تلفن های اچ تی سی مستقیما قابلیت نصب فایل های RUU را دارند. اما کاربران موتورولا برای این کار نیاز به یک نرم افزار تحت ویندوز به نام RSD Lite دارند تا بتوانند فایل های SBF را فلش کنند. همچنین تلفن ها و تبلت های سامسونگی به ابزاری به نام Odin نیاز دارند تا امکان فلش فایل های OPS و PIT برای شان فراهم شود. دقت داشته باشید که شماره نسخه اودین هر دستگاه سامسونگی ممکن است با مدل های دیگر متفاوت باشد.

مزایای روت

18whx7dahcuz6jpg

اندروید یکی از بازترین سیستم عامل ها است و دلیل آن را می توان استفاده از هسته لینوکس دانست. اما در حالت عادی این باز بودن در دسترس کاربر نیست و تنها با روت کردن دستگاه این سطح دسترسی میسر می گردد. با این کار دست شما در شخصی سازی و انجام کارهای خاص بسیار باز می شود. در این جا بهترین مزایای روت را مختصرا برای شما شرح می دهیم:

۱- فعال کردن قابلیت های پنهان و نصب اپلیکیشن های ناسازگار

18weh47dhfo4pjpg

یکی از مزیت های روت باز شدن در قابلیت های جدید است که در حالت عادی در اندروید تلفن شما وجود ندارند. همچنین امکان نصب اپلیکیشن هایی که شرکت سازنده یا حتی اپراتور آنها را منع کرده اند هم با روت میسر می شود.

۲- اتوماسیون همه چیز

17uk2g0hy8s2mjpg

دسترسی روت باعث می شود برخی اپلیکیشن ها عملکردی بهترو بیشتر از حالت غیر روت داشته باشند. به طور مثال یکی از این اپلیکیشن ها Tasker است که اتوماسیون را به تلفن شما می آورد. این اپلیکیشن قادر است هرآنچه که در تلفن شماست را کنترل کند و بنا به دستوراتی که شما تعیین می کنید، به صورت خودکار عمل کند. به طور مثال شما می توانید مشخص کنید اگر اپلیکیشن نقشه گوگل را باز کردید GPS روشن و به محض خروج از آن مجددا خاموش شود. این فقط یکی از قابلیت های این اپلیکیشن است که با روت می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

۳- بهبود سرعت و مصرف باتری دستگاه

17r3gin6qjr5dpng

برای افزایش سرعت و کاهش مصرف باتری خیلی کارها می توان بدون روت انجام داد. اما با روت -مثل همیشه- شما قدرت بیشتری خواهید داشت. به طور مثال با اپلیکیشن SetCPU می توانید قدرت پردازنده را برای عملکرد بهتر بیشتر (اورکلاک) یا برای کاهش مصرف باتری کمتر (آندرکلاک) کنید. که البته مورد اول ریسک بسیار بالایی دارد و شما باید اول از توان پردازشی دستگاه خود مطمئن باشید. همچنین با اپلیکیشنی مثل Greenify می توانید به طور خودکار اپلیکیشن های بلا استفاده در پس زمینه اندروید را ببندید.

۴- بلاک کردن تبلیغات در همه اپلیکیشن ها

18ixb60k05goxjpg

همه مردم وابستگی وب سایت ها و اپلیکیشن ها به تبلیغات را درک می کنند. تبلیغات یکی از راه های درآمدی است اما به هر صورت وجود آنها ممکن است برخی افراد را آزار دهد یا حتی به دلیل سنگینی بیش از حد باعث کاهش عملکرد دستگاه شود. به وسیله روت و اپلیکیشن هایی مثل AdFree، AdBlock Plus و یا Ad Away می توانید تبلیغات را در همه اپلیکیشن ها حذف کنید.

۵- بک آپ گرفتن کامل از دستگاه

18ixkx24sp3gajpg

زمانی که شما به یک تلفن همراه اندرویدی جدید نقل مکان می کنید -و یا حتی به هر دلیل به تنظیمات کارخانه ای باز میگردید- مطمئنا داشتن نسخه پشتیبان از اپلیکیشن ها و تنظیمات پیشین صرفه جویی فراوانی در وقت و انرژی شما خواهد بود. در حالت عادی شما فقط به پشتیبان گیری از اپلیکیشن های محدودی دسترسی دارید ولی در صورت روت و استفاده از اپلیکیشن هایی مثل Titanium Backup شما می توانید تمام آنچه که وجود دارد را بک آپ بگیرید و بازگردانید. حتی امکان زمان بندی برای پشتیبان گیری های دوره ای هم وجود دارد.

۶- حذف اپلیکیشن های از پیش نصب شده

18wlbtp5oiig1jpg

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که برخی از اپلیکیشن های از پیش نصب شده شرکت سازنده تلفن شما هیچ استفاده ای برای تان ندارند و فقط فضای اضافی اشغال کرده اند. اپلیکیشن تیتانیوم بک آپ فقط برای پشتیبان گیری خوب نیست، بلکه شما می توانید به وسیله آن اپلیکیشن هایی که در حالت عادی امکان پاک کردن آنها را ندارید را هم حذف کنید. منتها اول از همه با تیتانیوم بک آپ آنها را Freeze (یا متوقف) کنید تا مطمئن شوید تلفن بدون آن اپلیکیشن به مشکل می خورد یا خیر و سپس اقدام به حذف آن کنید.

۷- بهبود عملکرد اندروید

18r7efnswdvzxjpg

به وسیله روت شما می توانید تقریبا هرآنچه که در دستگاه اندرویدی شما قرار دارد را تغییر دهید. به طور مثال به وسیله Keyboard Manager می توانید طرح کلیدهای کیبورد خود را تغییر دهید. امکاناتی مثل افزایش سرعت اسکرول کردن، بهبود مالتی تسکینگ و نصب پوسته های جدید با اپلیکیشن Pimp My ROM از جمله قابلیت هایی هستند که فقط در یک اندروید روت شده وجود دارند.

۸- نصب کرنل غیر رسمی

17p1xfpzy9rimjpg

برخی از بهبودهای زیربنایی اندروید نیاز به نصب کرنل غیر رسمی دارد که فقط در یک اندروید روت شده قابل نصب است. همانطور که در لغت نامه گفتیم، کرنل بخشی از اندروید است که مسئولیت ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار را برعهده دارد، این یعنی یک کرنل شخصی سازی شده می تواند تغییرات رفتاری خوبی به تلفن شما ببخشد. مثلا باعث بهبود عملکرد، کاهش مصرف باتری و افزایش سرعت شارژ دستگاه شود یا حتی قابلیت هایی مثل تترینگ Wi-Fi را به تلفن شما اضافه کند.

۹- فلش رام غیر رسمی

18rv3w96riheljpg

مورد آخر یکی از بهترین دلایل روت است، یعنی تغییر رام اصلی دستگاه. برخی افراد نسبت به اینکه اندرویدهای به روز برای دستگاه شان منتشر نخواهد شد ابراز نارضایتی می کنند. اما برای این موضوع لزوما احتیاجی به پشتیبانی شرکت سازنده نیست چرا که شما می توانید رام دستگاه خود را عوض کنید و به اندرویدهای به روزتر دسترسی داشته باشید. خوشبختانه وب سایت های زیادی محل تجمع سازندگان رام برای تلفن های اندرویدی وجود دارد که معروف ترین آنها XDA-Developers است که شما با مراجعه به آن وب سایت و جستجو دیوایس خود، می توانید به آخرین رام های غیر رسمی دسترسی داشته باشید. البته نکته ای که لازم است گفته شود در برخی تلفن های اندرویدی برای نصب رام غیر رسمی نیازی به روت بودن دستگاه نیست و تنها آنلاک شدن بوت لودر برای شروع کفایت می کند.

معایب روت

hand-stop-600x400

اگر تا اینجای مقاله نسبت به روت کردن تلفن خود مجاب شده اید باید بگویم که دست نگه دارید! چرا که هنوز جنبه منفی روت را نخوانده اید. درست است که روت بودن دستگاه اندرویدی قابلیت های بسیار خوبی به تلفن شما می بخشد اما این موضوع یک روی منفی هم دارد که شما باید از آنها اطلاع داشته باشید.

۱- ریسک های امنیتی

Freedom Android

همانطور که گفتیم، روت دری را به زیربنای سیستم عامل دستگاه تان باز می کند. مثل چاقو که در دست هر فردی به یک شکل عمل می کند، دسترسی روت هم نسبت به توانایی و عدم شناخت شما می تواند مفید یا خطرناک باشد. به همین دلیل اپلیکیشن هایی مثل SuperSU یا SuperUser وجود دارند که شما نسبت به اعطای دسترسی به دیگر اپلیکیشن ها اطلاع داشته باشید. اینگونه دسترسی ها مثل دو لبه شمشیر است و در صورت عدم شناخت اپلیکیشن امکان دارد خراب کاری هایی در سطح سیستمی به بار آورد و باعث سافت برک شدن دستگاه شما شود.

۲- ابطال گارانتی

shutterstock_1943723

مطمئنا دسترسی روت چیزی نیست که شرکت های سازنده آن را پشتیبانی کنند، در غیر این صورت ما باید این امکان را از همان ابتدا به صورت کارخانه ای در دستگاه می دیدیم. متاسفانه باید بگویم اگر دستگاه اندرویدی شما گارانتی دارد بهتر است فعلا تا پایان مدت زمان آن به سراغ روت نروید. چرا که روت باعث ابطال گارانتی می شود. حتی برخی شرکت ها مثل سامسونگ یک شمارنده فلش را قرار داده اند تا در صورت دستکاری دستگاه توسط کاربر متوجه این موضوع بشوند و از قبول دستگاه برای گارانتی امتناع کنند. بنابراین معقولانه است تا مادامی که دستگاه شما گارانتی دارد به روت کردن آن فکر نکنید.

۳- همه دستگاه ها برابر خلق نشده اند

htc

رویه روت یک دستگاه از تولید کننده به تولید کننده و حتی از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است. حتی متدهای پیشین هم با بالا رفتن ورژن اندروید ممکن است به کل تغییر کند. هیچ متد رسمی ای برای روت دستگاه شما وجود ندارد. به طور مثال برای روت دستگاه های نکسوسی نیاز به دانلود یک مجموعه ابزار و سپس استفاده از دستورات cmd است در حالی که دستگاه های سامسونگی با دانلود نرم افزار Odin قابلیت روت شدن دارند. بنابراین برای روت شدن دستگاه شما ممکن است چندین مرحله کار وجود داشته باشد و طبیعتا اگر یکی از آنها را اشتباه انجام دهید به تلفن یا تبلت اندرویدی خود صدمات گاه جبران ناپذیر می زنید.

۴- عدم امکان دریافت به روز رسانی

184tdibjrpxw3jpg

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بعد از روت کردن پیش آید، عدم دریافت فایل های به روز رسانی از طریق Wi-Fi است که اصطلاحا به آنها OTA (مخفف On The Air) گفته می شود. گزارشاتی هم وجود دارد که تلفن های سامسونگی هم بعد از روت با Kies ارتباط برقرار نمی کنند. بنابراین برای آپدیت کردن دستگاه خود بعد از روت باید از اول رام رسمی را فلش کنید.

۵- دستگاه خود را روت کرده اید، حالا چی؟

android-question-large

یکی از مهم ترین مسائلی که در روت باید به آن توجه داشته باشید “دلیل روت” است. بعد از روت کردن دستگاه در حوزه های مختلف دسترسی های فراوانی برای شما باز می شود اما قرار است چه استفاده ای از آن ببرید؟ آیا این روت بودن برای شما ضروری است یا صرفا برای کسب تجربه می خواهید دستگاه خود را روت کنید؟

البته قصد ندارم شما را از روت بترسانم فقط همانطور که مزایای روت را گفتم سعی دارم شما را با ریسک های آن هم آشنا کنم. بنابراین باید بیش از پیش به این موضوع فکر کنید که در ازای روت چه چیزهایی را به دست می آورید و در مقابل چه ریسک هایی را متحمل می شوید.

پرسش و پاسخ های رایج

ukxcb7xu4kousmvcor33

قطعا برای شما و اطرافیانتان سوالات زیادی در رابطه با روت مطرح می شود. در این قسمت ما چند پرسش و پاسخ رایجی که در این حوزه وجود دارد را می نویسیم:

چه فرقی بین روت، آنلاک و فلش کردن رام وجود دارد؟

این موضوع ممکن است در ابتدا کمی برای شما گیج کننده باشد. چرا که این ۳ مورد تقریبا به یکدیگر متصل هستند. اما به طور خلاصه می توان گفت: آنلاک کردن بوت لودر معمولا اولین قدم است چرا که بعد از آن شما می توانید ریکاوری غیر رسمی نصب کنید. بعد از آن شما می توانید رام غیر رسمی نصب کنید یا دستگاه خود را روت نمایید. این نکته هم مجددا قابل ذکر است که الزاما برای تغییر رام نیازی به روت بودن دستگاه نیست.

آیا من می توانم دستگاه را به حالت قبل از روت بازگردانم؟

بله این امکان وجود داد. معمولا راحت ترین راه فلش کردن یک رام رسمی (فایل های RUU, SBF یا PIT) است تا دستگاه به حالت کارخانه ای بازگردد.

آیا روت کردن یک عمل غیر قانونی است؟

خیر. البته از لحاظ فنی دوره ای این کار غیر قانونی بود اما بعد از مدتی برای اکثر تلفن های همراه (و نه تبلت ها) قانونی اعلام شد. به هر صورت بعید است کسی بخاطر این موضوع به مخاطره بی افتد چرا که این امر یک عمل شخصی به حساب می آید.

آیا روت کردن به گارانتی دستگاه آسیب می زند؟

بله. علاوه بر آن، آنلاک کردن بوت لودر هم باعث ابطال گارانتی دستگاه می شود، خواه شرکت سازنده راه را برای این کار هموار کرده باشد یا خیر. البته شما می توانید برای احتیاط قبل از بردن دستگاه به گارانتی شرایط را به حالت کارخانه ای بازگردانید. ولی برخی دستگاه ها دارای یک قطعه ای هستند که شرکت های سازنده با توجه به آن متوجه سابقه روت و آنلاک شدن بوت لودر دستگاه شما می شوند.

آیا با روت کردن احتمال برک شدن دستگاه وجود دارد؟

در برخی موارد امکان دارد. هرچند که احتمال ضعیفی است. تا زمانی که شما راهنمای مربوطه را قدم به قدم درست پیش بروید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اما به هر حال نه از طرف ما و نه از طرف هیچ شخص دیگری تضمین ۱۰۰٪ وجود ندارد. بیشترین ریسک این موضوع در حین فلش کردن ریکاوری، کرنل، رادیو و فلش کردن رام است. اما باز هم اگر طبق آموزش پیش بروید احتمال این اتفاق خیلی ضعیف است. توجه داشته باشید برک کردن به این معنی است که دستگاه روشن نشود و یا هیچ عکس العملی از خود نشان ندهد. اگر دستگاه روشن شد ولی بالا نیامد دستگاه برک نشده.

آیا تلفنی وجود دارد که روت نشود؟

سوال مهمی است. در گذشته بسیاری از سازندگان تلاش داشتند که تلفن خود را طوری بسازند که روت نشود، مثل موتورولا دروید اکس. اما باز هم به طریقی می توان آنها را روت کرد. اما نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که معمولا تا پیدا شدن رخنه امنیتی برای روت در دستگاه های جدید با آخرین نسخه اندروید کمی زمان لازم است و گاهی این موضوع تا چند ماه به طول می انجامد. اما در تلفن های نکسوسی این مشکل وجود ندارد و به سرعت روت می شوند.

آیا بعد از روت امکان دریافت آپدیت های OTA وجود دارد؟ یا دانلود آنها منجر به از بین رفتن روت دستگاه می شود؟

این سوال یکی از سوالاتی است که به ذهن خیلی افراد [م. از جمله بنده] می رسد. جواب هر دو سوال “بله” است. زمانی که شما دستگاه خود را با اندروید رسمی روت می کنید، همچنان قادر به دریافت آپدیت های رسمی از طریق وای فای (OTA) خواهید بود، منتها بعد از دریافت روت دستگاه از بین می رود. ما اکیدا پیشنهاد می کنیم که از اینگونه آپدیت ها بعد از روت پرهیز کنید چرا که امکان دارد تا مدتها راه حل روت بعدی پیدا نشود. البته گزارشاتی هم وجود دارد که برخی دستگاه ها بعد از روت فایل آپدیت OTA را دریافت نمی کنند.

اما اگر شما یک رام غیر رسمی نصب کنید طبیعتا امکان دریافت آپدیت های OTA رسمی را هم نخواهید داشت. هرچند که امکان دارد نوتیفیکیشن هایی در رابطه با آپدیت “ٖرام غیر رسمی نصب شده” دریافت کنید که آنها برای روت دستگاه شما کاملا امن هستند و دریافتشان مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا روت باعث بالا رفتن سرعت دستگاه می شود؟

به خودیِ خود خیر. تمام آنچه که روت انجام می دهد اعطای حق دسترسی است ولاغیر. هرچند راه هایی برای افزایش سرعت وجود دارد که در آینده طی مقالات بعدی به سمع و نظرتان خواهم رساند.

روت کردن آسان با برنامه Kingo Android Root

SuperOneClick-Root-Almost-Any-Android-Phone1

و حالا برسیم به قسمت خوب ماجرا و شروع روت کردن. با وجود روش ها و متدهای فراوان روت کردن که هر کدام منحصرا برای یک دستگاه است، خوشبختانه یک برنامه تحت ویندوز وجود دارد که تلفن های هوشمند بسیاری را می تواند تنها با یک کلیک روت کند: Kingo Android Root

عملکرد این برنامه بسیار ساده بوده و سازندگان احتمال هرگونه خطا و مشکلی را تقریبا به صفر نزدیک کرده اند. اول از همه به صفحه “دستگاه های سازگار با این برنامه” رجوع کنید. در صورت وجود دستگاه تان در لیست کافی است چهار قدم زیر را انجام دهید تا تلفن شما به سرعت روت شود:

قدم اول: برنامه Kingo Android Root را دانلود و نصب کنید.

Enable_USB_debugging_Android

قدم دوم: حالت USB Debugging Mode را فعال کنید. اگر اندروید تلفن شما نسخه ۴.۰ و ۴.۱ است، به Settings و سپس Developer Options بروید و بعد گزینه “USB debugging” را فعال کنید. در اندروید ۴.۲ وارد Settings و سپس About شده و در آنجا به Developer Options بروید و آن گزینه را فعال کنید.

nexus-5-developer-7447

در اندروید ۴.۳ به بعد (و برخی نسخه های ۴.۲) شما در حالت عادی گزینه Developer Options را نمی بینید. باید اول به آدرس Settings و سپس About Phone بروید. پایین صفحه گزینه Build Number را پیدا کنید و هفت با روی آن ضربه بزنید. بعد از ظاهر شدن عبارت “You are now a developer!” به صفحه قبل بازگردید. این بار Developer Options را خواهید دید.

قدم سوم: برنامه کینگو را در رایانه اجرا کنید و تلفن خود را به وسیله کابل USB به آن متصل کنید. بعد از مدت کوتاهی برنامه مدل دستگاه شما را شناسایی می کند.

Kingo_Root

قدم چهارم: به روی دکمه نارنجی رنگ Root کلیک کنید و صبر کنید تا برنامه عملیات روت را به پایان برساند. چیزی در حدود ۲ دقیقه این امر طول می کشد و در انتها تلفن به صورت خودکار ری استارت می شود.

به همین سادگی بخش زیادی از تلفن های اندرویدی را می توان روت کرد. اما اگر دستگاه شما توسط این برنامه پشتیبانی نمی شود به بخش آخر مقاله توجه بفرمایید.

ابزار و متد روت کردن را از کجا پیدا کنم؟

itx2r2xmncrg2d1dhht6

همانطور که گفتم متاسفانه روت کردن هر تلفن با دیگری متفاوت است و حتی با بالا رفتن شماره نسخه اندروید امکان دارد متد روت هم عوض شود. از آنجا که تلفن های اندرویدی بسیاری وجود دارد، عملا لیست کردن روش های روت امکان پذیر نیست.

خوشبختانه تا اینجای کار شما یک اطلاعات نسبتا خوبی از روت کسب کرده اید بنابراین روش های آموزشی و انجام کارها را درک خواهید کرد. وب سایت ها و انجمن های زیادی هستند که به طور تخصصی به این حوزه می پردازند و شما با مراجعه به آنها می توانید از آخرین متدهای روت، رام های رسمی و غیر رسمی، کرنل ها و غیره مطلع شوید. ما در اینجا به معرفی چهار مورد از بهترین آنها می پردازیم:

انجمن XDA-Developers: این انجمن مرجع شماره یک اکثر وب سایت های آموزشی است. این سایت مکانی است که بهترین هکرها و سازندگان رام های غیر رسمی آموزش ها و محصولات شان را در آن قرار می دهند. شما در این سایت آموزش های کامل در رابطه با روت تمام دستگاه ها، رام ها، کرنل ها و غیره و غیره را می توانید بیابید.

انجمن Phandroid: شاید به اندازه XDA معروف نباشد ولی با این حال در جمع آوری اطلاعات و به اشتراک گذاری آنها در رابطه با روت و امور مشابه بسیار خوب عمل می کند. کافی است به این انجمن بروید، مدل تلفن خود را بیابید و به صفحه “All Things Root” مراجعه کنید.

RootzWiki: این وب سایت هم به معروفیت دو وبسایت قبل نیست اما باز هم شما اطلاعات خوبی مخصوصا در زمینه رام ها و کرنل های جدید می توانید بیابید.

CyanogenMod Wiki: یکی از معروف ترین سازندگان رام های غیر رسمی با نام CyanogenMod که به احتمال زیاد معرف حضورتان هست. رام های این مجموعه از محبوبیت خاصی برخوردارند چرا که آنها از هسته اصلی اندروید خالص برای ساخت رام استفاده می کنند و به همین دلیل، سرعت بالا و مصرف باتری کم از مشخصه های اصلی رام های سیانوژن است. وب سایت سیانوژن مد اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با تغییر رام، باز کردن بوت لودر، روت کردن و همچنین نحوه نصب رام سیانوژن برای هر دستگاه به صورت جداگانه دارد.


و پیشنهاد آخر: سعی کنید هیچ وقت تلفن شخصی غیر از خودتان را روت نکنید، مگر اینکه به الفبای موضوع تسلط کامل داشته باشید تا خدایی ناکرده صدمه ای به تلفن یا تبلت کسی نزنید. لازم به ذکر است که دیجیاتو هم هیچگونه مسئولیتی در قبال صدمه خوردن ناشی از انجام اشتباه مراحل روت، فلش کرنل یا تعویض رام را قبول نمی کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۱۰
برای شماری از کاربران ویندوز یا لینوکس فرقی ندارد، زیرا آن‌ها همه کار‌های لازم را می‌توانند با این سیستم عامل‌ها انجام دهند. برای الباقی کاربران، رجوع به لینوکس یا ویندوز بستگی دارد! این موضوع صرف نظر از نرم افزارهای مورد نیاز بازمی‌گردد به اینکه تجربه کاربران با واسط گرافیکی این دو چه بوده است.

به گزارش «تابناک»، ویندوز 8 و 8.1 از واسط گرافیکی با نام Modern UI استفاده می‌کند و لینوکس اوبونتو به عنوان یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های لینوکس از واسط گرافیکی با نام Unity است. در این مقاله تلاش داریم نگاهی سریع به قابلیت‌های این دو واسط گرافیکی داشته باشیم. 
این مقایسه البته یک مقایسه جامع از این دو سیستم عامل نیست و تنها به قابلیت‌های کلیدی این دو واسط گرافیکی در دسکتاپ بازمی‌گردد.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

ملزومات یک دسکتاپ خوب

از یک دسکتاپ خوب انتظار می‌رود از قابلیت‌های زیر برخوردار باشد؛ 

- به کاربر اجازه دهد پنجره‌ها را به سادگی و آسان مدیریت کند. 
- اجازه اجرای سریع و ساده برنامه‌ها را فراهم کند. 
- از قابلیت‌های خوب برای جستجو سریع نرم‌افزار‌ها و سایر آیتم‌های سیستم برخوردار باشد.
- قابلیت جستجو سریع اطلاعات به شکل آنلاین را داشته باشد.
- خوب طراحی شده باشد و خوش سیما به نظر آید.


مدیریت خوب پنجره‌ها

ویندوز به شکل سنتی اجازه مدیریت پنجره‌ها را از طریق Task bar به کاربران می‌دهد. این نوار به شکل پیش فرض در پایین صفحه است، ولی می‌توان جای آن را تغییر داد و به هر سه جهت دیگر منتقل نمود. اوبونتو نیز به خوبی قادر به مدیریت پنجره‌هاست و از Launcher به جای Task bar استفاده می‌کند. اما این نوار به سمت چسبیده و قابل جابجایی نیست:


مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

هر دو سیستم عامل اجازه مخفی شدن خودکار این نوار را فراهم می آورند. این امر امکان داشتن فضای بیشتر روی دسکتاپ را فراهم می کند.

اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارها

اجرای برنامه‌ها نیز تا اندازه بسیاری در هر دو سیستم عامل مشابه است. امکان Pin کردن نرم‌افزارهای پرکاربرد و ابزار‌های لازم بر روی Task Bar یا Launcher در هر دو سیستم عامل به سادگی وجود دارد. Unity به شکل پیش‌فرض نرم افزارهای قبلاً اجرا شده را در Dash نمایش می‌دهد؛ اما Start Screen در ویندوز همه برنامه‌های نصب روی سیستم عامل را نشان می‌دهد. البته در Unity نیز امکان دیدن همه نرم افزارهای نصب شده وجود دارد، ولی با چند کلیک بیشتر از ویندوز. 

جستجو در ابزارهای سیستم

دسترسی سریع به ابزار‌ها و تنظیمات سیستم از طریق دسکتاپ بسیار ضروری است، زیرا لازم است در بسیاری موارد به سرعت برخی سخت افزار‌ها را فعال یا غیر فعال کرد یا نحوه عملکرد آن‌ها را تغییر داد. این ابزار‌ها کلی در ویندوز در محیط Control Panel هستند که دسترسی به آن‌ها در Modern UI از طریق Charm Bar یا جستجو این محیط در Start Screen مقدور است. همچنین برخی تنظیمات سخت افزار‌ها نظیر WiFi با کلیک راست مقدور است. همین امکانات عیناً در Unity نیز وجود دارد و دسترسی به ابزارهای سیستم از طریق منو Power یا جستجو در Dash فراهم است.


مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

جستجوی آنلاین از دسکتاپ

توان جستجوی اطلاعات آنلاین می‌تواند مستقیم از دسکتاپ مسائل را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر کند. اوبونتو و Unity این قابلیت را استادانه فراهم کرده‌اند، به گونه‌ای که از Dash قادر به جستجو سریع آنلاین هستید و تعدادی از فیلترهای خاص، نتایج را برای کاربران به خوبی پالایش می‌کنند. تقریبا هیچ موردی نیست که در Dash نتوان آن را جستجو کرد؛ اما متأسفانه ویندوز به شکل پیش فرض از این امکان بی‌بهره است و جستجوی نه چندان جالب از دسکتاپ تنها با ترفند و ابزارهای ثانویه فراهم است. البته برخی بر این باورند که گاهی جستجو آنلاین در Dash دست و پا گیر است.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

طراحی و سیما

هم Unity و هم Modern UI بسیار زیبا و دلپسند طراحی شده‌اند و خیلی مشکل است که کسی بگوید کدام یک زیبا‌ترند. البته گویا Unity بیشتر از المان های زیبایی‌شناسانه برخوردار است. در ویندوز Start Screen به کلی از دسکتاپ جداست و نمای مترو و App‌های آن به خوبی با ویندوز و سایر نرم‌افزارهای دیگر یکپارچه شده‌اند. همچنین نمای مترو در ویندوز از قابلیت‌های Customization یا شخصی سازی بالایی برخوردار است. از سویی اما Dash جذابیت‌های بصری خاص خود را دارد و هنوز در دل دسکتاپ تعریف می‌شود.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

واقعیت این است که هر دو واسط کاربری به یک اندازه خوب و کاربردی هستند. می‌توان گفت هر دو واسط کاربری گرافیکی نسبتاً یکسان و برابر هستند. هر کدام از این دسکتاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرند، کاربران آن‌ها هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ اما اگر می‌خواهید یکی را ارجح بدانیم، به نظر ما Unity ارجح است، زیرا به کلی رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته. حتی فرا‌تر از این Unity تنها واسط گرافیکی نیست که کاربران لینوکس می‌توانند از آن استفاده کنند. در کنار Unity چندین دسکتاپ فوق‌العاده برای لینوکس وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصربفرد و زیبایی‌های خاص خود را دارند. 

اما صرف نظر از این‌ها به نظر شما، کدام واسط کاربری جذاب‌تر است؟ کاربران ویندوز و لینوکس هر کدام تجربیات خوب و بد خود را با این واسط‌های گرافیکی با ما در میان بگذارند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۴۶

ممکن است بارها برایتان پیش امده باشد که لپ‌تاپ خود را نتوانید راه‌اندازی یا بوت کنید. گاهی ممکن است به دلیل نداشتن تخصص نیاز به رفتن به یک مغازه و پرداخت مبلغی برای رفع مشکلتان داشته باشید. در اینجا قصد داریم ۶ راهکار کلی برای یک لپ‌تاپ و یا حتی پی‌سی که بوت نمی‌شوند را به شما معرفی کنیم. این مطلب هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد حرفه‌ای تر کاربردی می‌باشد.

لپ‌تاپ من روشن نمی‌شود؛ ۶ راهکار پیشنهادی


* چک کردن منبع انرژی و پاور


به نقل ازبرترین ها؛ این یک مشکل همگانی است و برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. در زمینه‌ی منبع تغذیه و پاور ممکن است موارد زیادی به درستی کار نکنند: از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استفاده از منبع انرژی اشتباهی، فیوز خراب و یا آداپتر سوخته اشاره کرد.

ابتدا مطمپن شوید که دستگاه شارژ دارد و اگر از این بابت مطمئن نیستید و امکان فهمیدن وجود ندارد شارژر را وصل کنید تا ببینید دستگاه شارز می‌شود یا نه و سپس آن را روشن کنید. ممکن است در همین بخش مشکل روشن نشدن دستگاه حل شود. اگر باز هم مشکلی وجود داشت و دستگاه شارژ نمی‌شد حتما از درست و متناسب بودن شارژر برای لپ‌تاپ خود مطمئن شوید.

لپ‌تاپ من روشن نمی‌شود؛ ۶ راهکار پیشنهادی


اکثر لپتاب‌های یک شرکت دارای شارژر‌های یکسانی می‌باشند. اما گر بیشتر از یک لپ‌تاپ ذر خانه دارید، امکان اتصال شارژر اشتباهی به دستگاه نیز وجود دارد. استفاده از یک شارژر اشتباه ممکن است ولتاژ مربوط به دستگاه را تامین نکند . این اتصال شارژر اشتباهی در دیگر گجت‌ها نیز اتفاث می‌افتد؛ به عنوان مثال اسپیکر‌ها.

اگر در مراحل قبلی موفق به روشن کردن لپ‌تاپ نبودید باید منبع تامیین انرژی را چک کنید؛ از فیوز اصلی برق گرفته تا پریز برق و یا حتی سه‌راه متصل به آن را باید بررسی کنید. ابتدا ببینید آیا پریز مربوطه برقی را تولید می‌کند یا نه. اگر سالم بود و از رسیدن برق به دستگاه مطمئن هستید باید از راه دیگری وارد شد.

* چک کردن صفحه نمایش

ممکن است دکمه‌های چشمک زن دستگاه روشن باشند و صدای فن را نیز بشنوید اما تصویری در صفحه‌ی نمایش نمایان نباشد؛ این مشکل نیز بسیار شایع می‌باشد. ابتدا لپ‌تاپ را به یک اتاق تاریک ببرید تا مطمئن شوید که هیچ تصویر کمرنگی در صفحه قرار نداشته باشد. فهمیدن اینکه دلیل روشن نشدن یک لپ‌تاپ، صفحه‌ی نمایش آن است کار مشکلی نیست.

لپ‌تاپ من روشن نمی‌شود؛ ۶ راهکار پیشنهادی


اگر تصویر تیره و کمرنگی را در صفحه مشاهده می‌کنید شاید مبدل لپ‌تاپ دچار مشکل شده است. اگر دست به آچار و فنی هستید، تعویض مبدل لپ‌تاپ کار سختی نیست؛ البته باید از خرید مبدل متناسب با لپ‌تاپ باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که مبدل‌ها کمی گران قیمت هستند ممکن است پول لازم برای خرید یک مبدل دیگر را نداشته باشید.

اگر آن تصویر کمرنگ را مشاهده نکردید پس مشکل از پنل ال‌سی‌دی شما می‌باشد. تعویض این پنل کار دشواری است و متاسفانه گران نیز می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم خودتون این کار را انجام ندهید. حتی اگر لپ‌تاپ شما قدیمی است پیشنهاد می‌کنیم به جای تعویض پنل به فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید باشید.

* هرگونه اتصال USB و یا مموری کارت را قطع کنید

اگر مشکلی با منبع پاور و صفحه نمایش نبود پس ویندوز در عملکرد خود مشکل دارد و اولین کاری که باید بکنید، قطع اتصال هرگونه USB و مموری کارت و حتی دی‌وی‌دی و بلوری می‌باشد. دلیل آن هم این است که ممکنه ویندوز در روشن شدن به همراه این وارد دچار مشکل شده باشد.

* استفاده از سی‌دی کمک (Rescue Disk)

اگر ویندوز قبل از رسیدن به صفحه لوگ‌این به شما ارور و پیام‌هایی را نشان می‌دهید اولین کار استفاده از یک Rescue Disk می‌باشد. اگر هم از این سی‌دی‌ها ندارید می‌توانید آن را از یک کامپیوتر دیگر دانلود و بر روی یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت کنید و سپس از ان استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی بریزید. سپس ویندوز را روشن کنید و به وسیله‌ آن سعی کنید مشکل ویندوز را برطرف کنید. نحوه‌ی ساخت و استفاده از Rescue Disk را در آینده نزدیک به طور کامل آموزش خواهیم داد.

لپ‌تاپ من روشن نمی‌شود؛ ۶ راهکار پیشنهادی


* از حالت Safe Mode استفاده کنید

حتی اگر نتوانید ویندوز را راه‌اندازی کنید می‌توانید از حالت Safe Mode استفاده کنید. برای اینکار می‌توانید از دکمه ی F8 استفاده کنید. پس از زدن این دکمه وارد صفحه ای می‌شوید که به شما امکان استفاده از Safe Mode استفاده نمایید.

لپ‌تاپ من روشن نمی‌شود؛ ۶ راهکار پیشنهادی


با ورود به بخش Safe Mode می توانید تنظیماتی که موجب روشن نشدن لپ‌تاپ شده است را غیرفعال کنید و ویندوز را راه‌اندازی کنید. در این بخش سعی کنید هر برنامه‌ای که جدیدا نصب کرده اید را پاک کنید و همچنین درایورهای جدید را نیز پاک کنید. ساخت یک اکانت جدید نیز پیشنهاد می‌شود چرا که ممکن است اکانت فعلی خراب شده باشد. در این بخش گزینه‌ی Repair your Computer را نیز مشاهده می‌کنید که می توانید از آن نیز استفاده کنید. الیته برای استفاده از این بخش باید سی‌دی ویندوز را در داخل لپ‌تاپ قرار دهید.

* مشکلات سخت افزاری

اگر مشکل شما باز هم حل نشد به احتمال زیاد سخت‌افزار دستگاه مشکلاتی را بوجود آورده است. به عنوان مثال نصب یک مموری جدید بر روی دستگاه که باید آن را جذف کرده و نسخه‌ی قدیمی را دوباره جایگزین کنید.  گاهی وقت‌ها نیز مشکلات سخت‌افزاری به راحتی حل نمی‌شوند و در اینجا باید به یک متخصص مراجعه شود. امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۴۵