... همیشه در دسترس ...

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

استفاده از این کلید های میانبر کار کنترل و مدیریت ایمیل ها را برایتان راحت تر کرده و امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد که شاید از وجود آن ها در سیستم جیمیل خود بی خبر بودید. البته شرط کارکرد صحیح میانبر های جی میل استفاده از صفحه کلید استاندارد می باشد.

به نقل ازبرسام؛ برخی از این میانبر ها به صورت پیش فرض بر روی جی میل فعال هستند ولی برخی از آن ها نیاز به فعال سازی دارند که در ادامه نحوه ی فعال سازی آن ها نیز گفته خواهد شد.

جیمیل

برای مشاهده ی میانبر های جی میل کافیست با حساب کاربری خود ایمیلتان را باز کرده و علامت سوال را درج کنید (توجه داشته باشید که زبان سیستم باید انگلیسی باشد). پس از فشار دادن کلید های Shift+? صفحه ای دو قسمتی برای شما به نمایش در می آید که به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت بالایی شامل تمام میانبر های فعال ، و قسمت پایین میانبر های غیر فعال را نشان می دهد ، که برای فعال سازی آن ها کافیست رویEnable  کلیک کنید.

بررسی میانبر های جیمیل

کلید میانبر مفهوم اقدام
Ctrl + Enter‏
Mac: ‏⌘ + Enter‏
ارسال پیام بعد از نوشتن پیام، از این ترکیب برای ارسال آن استفاده کنید.
.‏ + Ctrl
Mac: ‏⌘ + .
رفتن به پنجره بعدی از این میانبر برای انتقال مکان‌نما به گپ یا پنجره نوشتن بعدی، یا برای رفتن به پنجره اصلی استفاده کنید.
Ctrl + ،
Mac: ‏⌘ + .
رفتن به پنجره قبلی از این میانبر برای انتقال مکان‌نما به گپ یا پنجره نوشتن قبلی، یا برای رفتن به پنجره اصلی استفاده کنید.
Ctrl + Shift + c
Mac: ‏⌘ + Shift‏+ c‏
افزودن گیرندگان رونوشت در هنگام نوشتن، شما را به فیلد رونوشت منتقل می‌کند تا گیرندگان جدیدی را اضافه کنید.
Ctrl + Shift + b
Mac: ⌘ + Shift+ b
افزودن گیرندگان رونوشت مخفی در هنگام نوشتن، شما را به فیلد رونوشت مخفی منتقل می‌کند تا گیرندگان مخفی جدید را اضافه کنید.
Ctrl + Shift + f
Mac: ‏⌘ + Shift‏+ f‏
تغییر آدرس «از» در هنگام نوشتن، شما را به فیلد «از» منتقل می‌کند تا آدرس ارسال خودتان را تغییر دهید. این میانبر فقط در صورتی کار می‌کند که شما آدرس‌های ارسال دیگری را پیکربندی کنید.

میانبر های جیمیل که قبل از استفاده باید فعال سازی شوند

برای فعال سازی این میانبر ها علاوه بر روشی که در بالا به آن اشاره شد،از حساب کاربری خود شده و وارد بخش تنضیمات شده (علات در قسمت بالای Gmail ) و در بخش Keyboard shortcuts آنرا در حالت On قرار داده و در انتها تنظیمات را ذخیره کنید.

کلید میانبر مفهوم اقدام
c نوشتن به شما امکان می‌دهد پیام جدیدی بنویسید. Shift + c‏ به شما امکان می‌دهد پیامی را در یک پنجره جدید بنویسید.
d نوشتن در برگه جدید پنجره نوشتن جدیدی را در یک برگه جدید باز می‌کند.
/ جستجو مکان‌نمایتان را در جعبه جستجو قرار می‌دهد.
k‏ انتقال به مکالمه جدیدتر مکان‌نمایتان را به یک مکالمه جدیدتری می‌برد یا آن را باز می‌کند. برای بزرگ کردن گفتگو، روی Enter ضربه بزنید.
j انتقال به مکالمه قدیمی‌تر مکان‌نمایتان را به قدیمی‌ترین مکالمه بعدی منتقل می‌کند یا آن را باز می‌کند. برای بزرگ کردن گفتگو، روی Enter ضربه بزنید.
n پیام جدیدتر در «نمای مکالمه»، مکان‌نمایتان را به پیام جدیدتر منتقل می‌کند. برای بزرگ کردن یا کوچک کردن پیام، می‌توانید رویEnter ضربه بزنید.
p پیام قبلی در «نمای مکالمه»، مکان‌نمایتان را به پیام قدیمی‌تر منتقل می‌کند. برای بزرگ کردن یا کوچک کردن پیام، می‌توانید رویEnter ضربه بزنید.
` رفتن به بخش بعدی صندوق ورودی اگر از یک سبک صندوق ورودی دارای برگه‌ها یا بخش‌های مختلف استفاده می‌کنید، می‌توانید به سرعت به بخش بعدی بروید.
~ رفتن به بخش قبلی صندوق ورودی اگر از یک سبک صندوق ورودی دارای برگه‌ها یا بخش‌های مختلف استفاده می‌کنید، می‌توانید به سرعت به بخش قبلی بروید.
o‏ یا Enter‏ باز کردن مکالمه‌تان را باز می‌کند. همچنین اگر در نمای مکالمه باشید، پیامی را بزرگ یا کوچک می‌کند.
u‏ بازگشت به فهرست مکالمه صفحه‌تان را بازخوانی می‌کند و شما را به صندوق ورودی یا فهرست مکالمه‌ها می‌برد.
e‏ بایگانی مکالمه‌تان را از هر نمایی بایگانی می‌کند.
m نادیده گرفتن مکالمه را بایگانی می‌کند، و در نتیجه هیچ‌کدام از پیام‌های بعدی به صندوق ورودی نمی‌روند، مگر اینکه مستقیماً یا به عنوان گیرنده یا رونوشت برای خودتان ارسال شوند. اطلاعات بیشتر.
x‏ انتخاب مکالمه به صورت خودکار یک مکالمه را بررسی و انتخاب می‌کند به نحوی که می‌توانید آن مکالمه را بایگانی کنید، برچسبی به آن اختصاص دهید، یا از منوی کشویی اقدامی را انتخاب کنید تا بر روی آن مکالمه اعمال شود.
s ستاره‌گذاری یک پیام یا مکالمه ستاره‌ای را به یک پیام یا مکالمه اضافه می‌کند، یا ستاره آنها را حذف می‌کند. ستاره‌ها به شما امکان می‌دهند وضعیت ویژه‌ای را به پیام یا مکالمه‌ای اختصاص دهید.
+ علامت‌گذاری به عنوان مهم ‫با علامت‌گذاری پیام‌های دارای طبقه‌بندی نادرست، به Gmail کمک می‌کند بفهمد چه مواردی برایتان مهم هستند. (مخصوص صندوق ورودی اولویتی)
- علامت‌گذاری به عنوان غیرمهم ‫با علامت‌گذاری پیام‌های دارای طبقه‌بندی نادرست، به Gmail کمک می‌کند بفهمد چه مواردی برایتان مهم نیستند. (مخصوص صندوق ورودی اولویتی)
! گزارش هرزنامه پیام را به عنوان هرزنامه علامت‌گذاری می‌کند، و آن را از فهرست مکالمه‌تان حذف می‌کند.
r‏ پاسخ به فرستنده پیام پاسخ می‌دهد. Shift + r به شما امکان می‌دهد در پنجره‌ای جدید به پیام پاسخ دهید. (فقط در «نمای مکالمه» قابل استفاده است.)
a‏ پاسخ به همه به همه گیرندگان پیام پاسخ می‌دهد. Shift + a به شما امکان می‌دهد به تمام گیرندگان پیام در پنجره‌ای جدید پاسخ دهید. (فقط در «نمای مکالمه» قابل استفاده است.)
f بازارسال پیامی را بازارسال می‌کند. Shift + f به شما امکان می‌دهد پیامی را در یک پنجره جدید بازارسال کنید. (فقط در «نمای مکالمه» قابل استفاده است.)
Esc خروج از فیلد ورودی مکان‌نما را از فیلد ورودی فعلی‌تان برمی‌دارد.
Ctrl + s‏
Mac: ‏⌘ + s‏
ذخیره پیش‌نویس هنگام نوشتن پیام، نوشتار فعلی را به عنوان پیش‌نویس ذخیره می‌کند. کلید Ctrl/⌘ را پایین نگه دارید و در همین حال s را فشار دهید، همچنین در هنگام استفاده از این میانبر حتماً مکان‌نما را در یکی از فیلدهای نوشتاری قرار دهید، در صفحه نوشتن یا در هرکدام از فیلدهای «به»، «رونوشت»، «رونوشت مخفی» یا «موضوع».
# حذف مکالمه را به حذف شده‌ها منتقل می‌کند.
l برچسب منوی برچسب‌ها را برای برچسب‌گذاری مکالمه باز می‌کند.
v انتقال به مکالمه را از صندوق ورودی به یک برچسب متفاوت، هرزنامه یا حذف شده‌ها منتقل می‌کند.
Shift + i‏ علامت‌گذاری به عنوان خوانده شده پیامتان را به عنوان «خوانده شده» علامت‌گذاری می‌کند، و به یک پیام جدیدتر می‌رود.
Shift + u علامت‌گذاری به عنوان خوانده نشده پیامتان را به عنوان «خوانده نشده» علامت‌گذاری می‌کند، تا بتوانید بعداً به آن برگردید.
[ حذف از نمای فعلی و رفتن به قبلی برچسب نمای فعلی را از مکالمه‌تان حذف می‌کند، و به مکالمه قدیمی‌تر می‌رود.
] حذف از نمای فعلی و رفتن به بعدی برچسب نمای فعلی را از مکالمه‌تان حذف می‌کند، و به مکالمه جدیدتر می‌رود.
{ بایگانی و رفتن به قبلی مکالمه فعلی را بایگانی می‌کند و به مکالمه قدیمی‌تر منتقل می‌شود.
} بایگانی و رفتن به بعدی مکالمه فعلی را بایگانی می‌کند و به مکالمه بعدی می‌رود.
z واگرد در صورت امکان، اقدام قبلی‌تان را لغو می‌کند (برای اقدام‌هایی کاربرد دارد که پیوند «واگرد» دارند).
Shift + n به‌روزرسانی مکالمه فعلی وقتی پیام‌های جدیدی وجود دارد، مکالمه فعلی‌تان را به‌روزرسانی می‌کند.
q انتقال مکان‌نما به جستجوی گپ مکان‌نمایتان را مستقیماً به جعبه جستجوی گپ می‌برد.
y حذف از نمای فعلی* به صورت خودکار پیام یا مکالمه را از نمای فعلی‌تان حذف می‌کند.در «صندوق ورودی»، «y» به معنای بایگانیاست

در «ستاره‌دار»، «y» به معنای برداشتن ستاره است

در «حذف شده‌ها»، «y» به معنای انتقال صندوق ورودی است.

در همه برچسب‌ها، «y» به معنای حذف برچسب است

* در صورتی که در «هرزنامه»، «موارد ارسالی»، یا «همه‌ نامه‌ها» باشید، «y» هیچ تأثیری ندارد.

. نمایش اقدام‌های بیشتر منوی کشویی «اقدام‌های بیشتر» را نمایش می‌دهد.
، مکان‌نما را به اولین دکمه درنوار ابزار Gmail‏شما می‌برد منوی کشویی «اقدام‌های بیشتر» را نمایش می‌دهد.
Ctrl‏ +پیکان پایین
Mac: ‏⌘ +پیکان پایین
گزینه‌ها را در گپ باز می‌کند ‏Ctrl/⌘‏ + پیکان پایین از فیلد ویرایش در پنجره گپتان جابجا می‌شود تا منوی «ویدیو و بیشتر» را انتخاب کنیدسپس برای انتخاب منوی شکلک، Tab‏ را فشار دهید

برای باز کردن منوی انتخابی، Enter‏ را فشار دهید

k رفتن به مخاطب بالایی مکان‌نما را در فهرست مخاطبتان به بالا می‌برد
j رفتن به مخاطب پایینی مکان‌نما را در فهرست مخاطبتان به پایین می‌برد
o‏ یا Enter‏ باز کردن مخاطبی را باز می‌کند که مکان‌نما در کنار آن قرار دارد.
u بازگشت به نمای فهرست مخاطب صفحه‌تان را بازخوانی می‌کند و شما را به فهرست مخاطب بازمی‌گرداند.
e حذف از گروه فعلی مخاطبین انتخابی را از گروهی که اکنون در حال نمایش است، حذف می‌کند.
x انتخاب مخاطب مخاطبی را بررسی و انتخاب می‌کند، بنابراین می‌توانید عضویت گروه را تغییر دهید، یا اقدامی را از منوی کشویی انتخاب کنید تا روی آن مخاطب اعمال شود.
Esc خروج از فیلد ورودی مکان‌نما را از ورودی فعلی خارج می‌کند
# حذف مخاطبی را به صورت دائمی حذف می‌کند
l عضویت گروه دکمه گروه‌ها را برای مخاطبین گروه باز می‌کند
z واگرد اقدام قبلی‌تان را در صورت امکان باز می‌گرداند (برای اقدم‌های دارای پیوند «واگرد» قابل استفاده است)

کلیدهای ترکیبی جیمیل

‫برایراحتی کار در Gmail، علاوه بر میانبر هایی که در بالا به آن ها اشاره شد می توانید از کلیدهای ترکیبی زیر نیز استفاده کنید:

کلید میانبر مفهوم اقدام
Tab‏ سپسEnter‏ ارسال پیام بعد از نوشتن پیام، از این ترکیب برای ارسال آن استفاده کنید.
y‏ سپس o‏ بایگانی و رفتن به بعدی مکالمه‌تان را بایگانی می‌کند و به مکالمه بعدی می‌رود.
g‏ سپس a‏ برو به «همه ایمیل‌ها» شما را به «همه ایمیل‌ها» می‌برد، سایت ذخیره‌سازی همه ایمیل‌هایی که تاکنون ارسال یا دریافت کرده‌اید (و حذف نکرده‌اید).
g‏ سپس‏s‏ برو به موارد «ستاره دار» شما را به همه مکالمه‌هایی می‌برد که ستاره‌گذاری کرده‌اید.
g‏ سپس c‏ رفتن به «مخاطبین» شما را به فهرست مخاطبین می‌برد.
g‏ سپس ‏d‏ برو به «پیش‌نویس‌ها» شما را به همه پیش‌نویس‌هایی می‌برد که ذخیره کرده‌اید.
g‏ سپس ‏l‏ برو به «برچسب» شما را به جعبه جستجویی می‌برد که اپراتور «برچسب:» در آن پر شده است.
g‏ سپس i‏ برو به «صندوق ورودی» شما را به صندوق ورودی بازمی‌گرداند.
g سپس t برو به «ایمیل ارسال شده» شما را به همه ایمیل‌هایی می‌برد که ارسال کرده‌اید.
* سپس a انتخاب همه موارد همه ایمیل‌ها را انتخاب می‌کند.
* سپس ‏n‏ انتخاب هیچکدام همه ایمیل‌ها را از حالت انتخاب خارج می‌کند.
* سپس r انتخاب موارد خوانده شده همه ایمیل‌هایی را که خوانده‌اید، انتخاب می‌کند.
* سپس u‏ انتخاب موارد خوانده نشده همه ایمیل‌های خوانده نشده را انتخاب می‌کند.
* سپس ‏s‏ انتخاب موارد ستاره‌دار همه ایمیل‌های ستاره‌دار را انتخاب می‌کند.
* سپس t‏ انتخاب موارد بدون ستاره همه ایمیل‌های بدون ستاره را انتخاب می‌کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۳ ، ۰۸:۰۲

مدتی قبل مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ (Hashtag) را که در میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، به مجموعه لغات خود اضافه کرد و در توضیح آن نوشت: «هشتگ در حالت اسم (در سایت های اینترنتی شبکه های اجتماعی و ابزارها) یک کلمه یا عبارت است که قبل از ترکیب علامت گذاری می شود تا پیام های مرتب یا مشخص با این موضوع شناسایی شود؛ (همچنین) زمانی که به صورت مجزا به کار می رود، نماد # نیز مورد استفاده قرار می گیرد». 


به نقل ازبرترین ها؛ این مرکز همچنین به یک پست منتشرشده در شبکه اجتماعی توییتر در آگوست 2007 اشاره کرد و آن را نقطه تولد هتشگ خواند. اگر بخواهیم معنی دقیق تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از حروف و اعداد می دانند که بین آنها فاصله ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می شود تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر اعضای شبکه اجتماعی آسان شود. 

هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، VK و... روی موضوعات مختلف زده می شود تا هر زمان که نیاز باشد، بتوانیم مجموعه ای از اطلاعات را در مورد موضوع به خصوصی در اختیار بگیریم. برای مثال اگر قرار باشد نام هفته نامه «عصر ارتباط» در شبکه های اجتماعی علامت گذاری شود، آن را این گونه می نویسند: AsreErtebat#

هشتگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟


با این اتفاق زمانی که کاربران مختلف مطلبی را به نقل از هفته نامه «عصر ارتباط» منتشر می کنند یا در مورد این نشریه توضیح می دهند، با کلیک کردن روی هشتگ مذکور می توانید همه آنها را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید.

اولین هشتگ


علامت # که از ابتدا متعلق به حوزه فناوری اطلاعات بود، در ادوار مختلف معانی و کاربردهای متفاوتی به خود گرفت. برای مثال در ابتدای دهه 1970 این علامت برای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفاده می شد. در سال 1978، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C استفاده کردند تا کلیدواژه های خود را به کمک آن مشخص کنند. پس از گذشت مدتی این علامت در دستگاه های تلفن برای خاتمه دادن به پیام های صوتی مورد استفاده قرار گرفت و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تا تمام کانال ها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند.

شبکه IRC باعث شد # بین مردم جهان محبوب تر شود و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزارهای متن باز به این نتیجه رسید که می تواند از آن در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند تا موضوعات مختلف را با آن علامت گذاری کند. او نخستین موضوع با این علامت را در 23 آگوست 2007 با این مضمون نوشت: «نظر شما در مورد اینکه از # برای مشخص کردن گروه ها استفاده کنیم چیست؟»

این نقطه آغاز ورود هشتگ به شبکه های اجتماعی بود و اگرچه در ابتدا توییتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگر پلتفرم ها نیز از آن استفاده کردند تا کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، آسان تر بتوانند پیرامون یک موضوع با همدیگر صحبت کنند.

ایجاد هشتگ


اگر شما هم یکی از اعضای شبکه های اجتماعی هستید، به طور قطع با هشتگ برخورد کرده اید. پلتفرم های اجتماعی از این کاربرد برای آگاهی بخشی بیشتر در مورد موضوعات مختلف استفاده می کنند و نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است که در 25 درصد موارد موضوعی که هشتگ گذاری شده، به اشتباه در زمینه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل بهتر است که نحوه ایجاد هشتگ به درستی آموخته شود. 

یک هشتگ می تواند کلمه معمولی، مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف یا عبارت باشد. اگر قرار است یک جمله یا عبارت را در زمینه خاص هشتگ گذاری کنید، توجه داشته باشید که ین کلمه از هیچ فاصله ای نمی توان استفاده کرد. تمامحروف و اعداد باید پشت سر هم نوشته شوند و به جز علامت # که در ابتدای موضوع مورد نظر قرار می گیرد، می توان داخل آن نیز علایم دیگر را به کار برد. تمامی هشتگ ها در شبکه های اجتماعی مختلف با علامت # آغاز می شوند و پس از آن بدون هرگونه فاصله عبارت موردنظر با قانونی که گفته شد، آورده می شود.

تمامی کاربران اجازه دارند انواع هشتگ ها را با موضوعات متفاوت ایجاد کنند و شما نیز می توانید یک یا چند هشتگ در زمینه های مختلف داشته باشید. اما مهم ترین کاری که پیش از این اتفاق باید انجام دهید، تفکر در مورد موضوعی است که آن را با علامت # متمایز می کنید. عبارتی که به این صورت برچسب گذاری شده است می تواند بخشی از یک متن باشد که شما آن را نوشته اید و از این طریق می کوشید موضوع موردنظر را پررنگ تر جلوه دهید.

به هر حال، هنوز هیچ مرکز پلیس اینترنتی راه اندازی نشده است تا اوضاع هشتگ ها را ساماندهی کند و به همین دلیل از نظر فنی هیچ محدودیتی برای ایجاد موضوعات مختلف در این زمینه وجود ندارد. اما بهتر است برای این کار مطمئن شوید که موضوع موردنظر شما قبلا هشتگ گذاری نشده باشد و به عبارت دیگر، موضوعی را با علامت # برچسب بزنید که اختصاصی و واحد باشد و کاربران دیگر را دچار گمراهی کند.

با توجه به اینکه هشتگ می تواند مخفلف یک عبارت یا چند کلمه پشت سر هم باشد، سعی داشته باشید که این کار را به دقت انجام دهید و موضوعی را درنظر بگیرید که کاربران برای خواندن آن با مشکل مواجه نشوند. خوانا بودن هشتگ ها از مهم ترین مواردی است که می تواند خوانندگان زیادی را جمع کند و اطلاعات مختلف پیرامون آن جمع آوری شود.

به هر حال در بسیاری از موارد به جای آنکه موضوع جدیدی را برچسب گذاری کنید، می توانید هشتگ های موجود را مورد استفاده قرار دهید. در برخی موارد با یک جست و جوی ساده مشخص می شود که قبل از شما دیگر کاربران موضوع موردنظر را برچسب گذاری کرده اند و در چنین شرایطی به راحتی می توانید مطلب موردنظر خود را به آنچه دیگر کاربران نوشته اند، اضافه کنید.

در برخی شرایط یک هشتگ برای اتفاق خاصی به وجود می آید که پس از گذشت مدتی اهمیت خود را از دست می دهد و دیگر مطلبی پیرامون آن نوشته نمی شود که امکان از بین بردن آن وجود دارد. همچنین برخی مطالب می توانند دو یا چند هشتگ را شامل شوند که البته گفته می شود این اتفاق خواندن مطلب را دشوارتر می کند و مخاطب را با مشکلات فراوان مواجه می کند.

هشتگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟


هشتگ های ارزشمند


نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است 70 درصد هشتگ های موجود در شبکه های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته اند و 30 درصد بقیه نیز از طریق رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها ایجاد شده است. 

در توییتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، 55 درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می شوند و بیش  از 50 درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت های تبلیغاتی ارایه شده است و برای آنها منفعت دارد، به صورت مجدد آن را انتشار می دهند. این بررسی که در مرکز Online Circle انجام شده است، نشان می دهد که کاربران به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، بریتانیا، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده می کنند و موضوعات خود را در شبکه های اجتماعی یا دسته بندی و علامتگذاری ارایه می دهند.

کارشناسان مرکز Online Circle در بررسی های خود متوجه شدند که چرا کاربران شبکه های اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقه دارند و ترجیح می دهند موضوع موردنظر خود را با اتیکت های مجازی متمایز کنند. دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است:

- از این فرایند استفاده می کنند تا یک موضوع را داغ کنند یا آغاز یک گفت و گوی اینترنتی را باعث شوند. این اتفاق می تواند در زمینه های مختلف صورت بگیرد. برای مثال، در جریان حمله تروریست ها به نشریه فرانسوی «شارلی ابدو»، هشتگ بیشترین تاثیر را در داغ شدن این موضوع روی شبکه های اجتماعی برجا گذاشت.

- از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده می کنند. زمانی که یک موضوع با # متمایز می شود، افراد مختلف می توانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام کنند. این کار باعث می شود تا مشترکان شبکه های اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و با انجام بحث های مختلف، به طرف مقابل ثابت کنند که نظر آنها درست تر است. این هشتگ ها می توانند در جست و جوگرهای اینترنتی هم شناسایی شوند.

- فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی به وجود می آورند. این فضا را می توانند شرکت های تبلیغاتی با مراکز ارایه محصولات مختلف به وجود آورند تا شما پیش از خرید کالا، تمام سوالات خود را بپرسید و در کوتاه ترین زمان، بهترین پاسخ ها را دریافتکنید. کاربرانی که از هشتگ شما استفاده می کنند نیز می توانند از طریق ابزارهای موجود در شبکه های اجتماعی گفت و گوهایی را انجام دهند.

- می توان از این طریق اطلاعات دریافت کرد. با این اتفاق اگر در شبکه اجتماعی به دنبال موضوع خاصی هستید و قصد دارید پیرامون آن اطلاعات کسب کنید، هشتگ در کوتاه ترین زمان شما را به مقصد می رساند و اطلاعاتی را که از منابع مختلف منتشر شده اند، به صورت یکجا ارایه می دهد.

- برای سازماندهی توییت ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آن استفاده می شود. هشتگ به شما کمک می کند پست هایی را که با دیگران به اشتراک می گذارید ساماندهی کنید و به آسان دریابید در زمینه فعالیت تخصصی تان چه موضوعات دیگری منتشر شده است. شما همچنین می توانید هشتگ های مشابه را که دیگر کاربران منتشر کرده اند برای آگاهی بیشتر در اختیار بگیرید.

- افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی را باعث می شود. این کار به شما کمک می کند موضوعات موردنظر کاربران را برچسب گذاری کنید تا آنها به راحتی بتوانند شما را پیدا کنند و ارتباط نزدیک تری با شما داشته باشند. با این اتفاق می توانید برند یا محصول خود را به صورت گسترده تر معرفی کنید و مشتریان بیشتری را پوشش دهید.

به هر حال، از زمان تولد هشتگ در شبکه های اجتماعی کمتر از هشت سال می گذرد و با این وجود 57 درصد ویدیوهای یوتیوب، 30 درصد اخبار جهانی و 65 درصد مطالب منتشرشده از سوی کاربران عمومی با برچسب # به انتشار می رسند و کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در تولد 10 سالگی هشتگ می توان شاهد آن بود که بیش از 80 درصد مطالب منتشرشده در شبکه های اجتماعی را هشتگ ها به اطلاع عموم برسانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۴۲
اکنون تعدادی زیادی گوشی هوشمند پرچم دار و معمولی با پردازشگر های در بازار گوشی های هوشمند وجود دارد و تعداد زیادی نیز در راه بازار هستند. همه آنها نیز به گونه ای داعیه آن را دارند که پردازشگر های آنها جزو بهترین و سریع ترین و کم مصرف ترین پردازشگر ها هستند. اما هر کدام از این پردازشگر ها چه ویژگیهایی دارند و داستان آنها از چه قرار است؟

به گزارش «تابناک» اکنون یک روندی در بازار تکنولوژی گوشی های هوشمند به راه افتاده است که تمرکز سازندگان بر روی پردازشگر ها معطوف شده قدرت آنها را با تعداد بیشتر هسته ها و گیگاهرتز ها به نمایش میگذارند. به تبع آن مشتریان نیز به دنبال این موضوع هستند و در خرید گوشی تلفن هوشمند یکی از نکات اصلی مد نظر آنها قدرت پردازشگر است. اما آیا شما میدانید که همه اینها چه معنی میدهد؟

همه آنچه باید در مورد پردازشگر گوشی هوشمند بدانید

معرفی کوتاه System on A Chip یا SoC

وقتی از پردازشگر موبایل سخن میگوییم قبل از هر چیز باید دقیقا مشخص کنیم که منظور ما از پردازشگر چیست. در مورد PC و لپتاپ لفظ پردازشگر اشاره به CPU دارد. یعنی مغز متفکر رایانه. اما در موبایل لفظ پردازشگر اشاره به System on A Chip یا همان SoC دارد:

همه آنچه باید در مورد پردازشگر گوشی هوشمند بدانید

در واقع یک SoC یک چیپ به همان اندازه تقریبی CPU است که بیشتر لوازم عملکرد یک دستگاه مانند گوشی هوشمند را فراهم میکند. این عملکرد شامل کار CPU و GPU میشود ، یعنی واحد پردازشگر گرافیکی که معادل کارت گرافیک در PC و لپتاپ است. همچنین SoC شامل کار سنسورها و رادیو هایی مانند WiFi و Bluetooth و GPS و حتی ارتباط داده های سیم کارت نیز میشود.

این SoC از سویی تعیین کننده سایر امکاناتی که گوشی هوشمند میتواند داشته باشد نیز هست. برای نمونه تعیین پشتیبانی گوشی از وضوح تصاویر تولیدی به وسیله دوربین گوشی هوشمند و همچنین اینکه آیا قادر به فیلم برداری یا پخش با وضوح 4K میباشد یا خیر؟ نقطه قوت SoC را باید در اندازه کوچک، مصرف کمتر انرژی و گرمایش کمتر آن دانست.

پردازنده Apple A8، QUALCOMM Snapdragon 810 و سامسونگ Exynos همگی SoC هستند:

همه آنچه باید در مورد پردازشگر گوشی هوشمند بدانید

آشنایی با ویژگی های یک پردازنده

سوال اینجا است که چگونه باید ویژگیهای پردازنده یک دستگاه مانند گوشی هوشمند را شناخت؟

  • Apple A8
  • Dual-core 1.4GHz Cyclone, 64-bit,ARM v8-based
  • PowerVR GX6450

اولین چیزی که این اطلاعات به ما میگوید این است که پردازشگر یک Apple A8 است که ساخت خود شرکت اپل میباشد. این پردازشگر Dual Core بوده که به معنی وجود دو واحد پردازنده است، و در 1.4 گیگاهرتز کلاک شده. Cyclone نام CPU شرکت اپل است. این پردازشگر همچنین از نوع 64 بیتی بوده و بر مبنای معماری یا Architecture از نوع ARM v8 است. پردازنده گرافیکی نیز همانگونه که مشخص شده PowerVR GX6450 تولید شرکت Imagination است:

همه آنچه باید در مورد پردازشگر گوشی هوشمند بدانید

حال بگذارید کمی بیشتر با اینها آشنا شویم.

معماری یا Architecture پردازشگر چیست؟

در مثال بالا دیدیم که معماری پردازشگر بر مبنای ARM است. معماری در واقع مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که پردازشگر بر اساس آنها کار میکند. معماری ARM اکنون در اغلب پردازشگر های موبایل موجود در بازار استفاده میشود و اکنون برای مدت زمان زیادی است که ARM تسلط دارد. دلیل اصلی این امر مصرف کمتر انرژی CPU در این معماری است. شرکت اینتل تلاش زیادی کرد که با مدل های x86 خود در بازار موبایل راهی باز کند اما چندان موفق نبود.

تنها چیزی که مشتریان لازم است در خصوص ARM بدانند این است که معمولا و تقریبا همیشه نسخه آخر این معماری سریعتر و کم مصرف تر است.

هسته ها در برابر سرعت کلاک

یکی از نکاتی که مشتریان باید به آن توجه کنند، موضوع هسته ها و سرعت کلاک است. برای بسیاری از مشتریان عدد بزرگتر در اینها به معنی بهتر بودن است. اما موضوع به همین سادگی نیست.

سرعت کلاک که با مقیاس گیگاهرتز (GHz) سنجیده میشود. سرعتی است که CPU با آن قادر به پردازش دستورالعمل ها است. اگر سایر موارد یکسان باشد، یک CPU با سرعت 2.1 گیگاهرتز سریعتر از یک نمونه 2.0 گیگاهرتز است. اما معمولا سایر چیزها یکسان نیست.

ممکن است یک پردازشگر مدل جدید سریعتر از مدل قبلی خود باشد حتی اگر سرعت پردازش آن پایین تر باشد. همچنین معماری متفاوت میتواند سرعت متفاوتی را در عمل فراهم کند و حتی موضوع تعداد هسته ها نیز مطرح است.

در واقع یک هسته یک واحد پردازشگر از CPU است. هر هسته به طور جداگانه و مستقل قادر به رسیدگی به Task ها است و همچنین میتواند برای رسیدگی به Task های سنگین به کمک هسته های دیگر برود. در حالت معمولی یک پردازشگر چند هسته ای تمامی کار سیستم عامل و نرم افزارها را در بین هسته های مختلف تقسیم میکند بدون آنکه به سرعت نهایی کلاک خود برسد. نتیجه این امر یک دستگاه چابک و پاسخگو است که از یک Multi Tasking بهتر، مصرف انرژی کمتر و گرمایش کمتر برخوردار است:

همه آنچه باید در مورد پردازشگر گوشی هوشمند بدانید

اما باز هم این به این معنی نیست که پردازشگر هشت هسته ای سامسونگ Exynos به شکل یقینی دو برابر بهتر از یک Snapdragon چهار هسته ای است. فاکتورهای تکنیکی زیادی به غیر از سرعت کلاک . هسته ها در این میان بر سرعت و عملکرد یک پردازشگر تاثیر گذار اند.

از سویی نرم افزاری که شما با آن کار میکنید باید به گونه ای طراحی شده باشد که از پردازش بر روی چند هسته پشتیبانی کند که هنوز تعداد نرم افزارهایی که از هشت هسته پشتیبانی کنند بسیار اندک است. به همین دلیل است که گاهی تست بنچمارک از یک دستگاه دو هسته ای بسیار قوی تر از همان تست بر روی یک دستگاه چهار یا هشت هسته ای است.

در نهایت بعضی اوقات اعداد بزرگتر بر روی پردازشگر به معنی سرعت بهتر است، اما نه همیشه.

پردازشگر 32 و 64 بیتی

نکته دیگر انتخاب بین نمونه پردازشگر 32 یا 64 بیتی است. اولین گوشی هوشمند مجهز به پردازشگر 64 بیتی، آیفون 5S بود. اندروید به دو دلیل در این حوزه عقب ماند. یکی به دلیل فقدان پردازشگر 64 بیتی – اپل خود سازنده پردازشگر آیفون است – و دوم به دلیل مهیا نبودن شرایط استفاده از این نمونه پردازشگر در اندروید تا نسخه فعلی یعنی Lollipop.

پردازشگر 64 بیتی به این دلیل که سریعتر است، مهم نیست. بلکه بیشتر به این دلیل اهمیت دارد که توانایی های بیشتری را در اختیار دستگاه میگذارد.

معمولا افراد تنها به این بسنده میکنند که پردازشگر 64 بیتی به شما امکان میدهد که از بیش از 4 گیگابایت رم استفاده کنید. اما هرچند این موضوع صحیح است اما قبل از آن چند نکته دیگر اهمیت دارد.

معمولا پردازشگر 64 بیتی در رده پردازشگر دسکتاپ طبقه بندی میشود و کلید قضیه دقیقا همین جا است. اکنون عصر پردازشگر های 64 بیتی مرزهای بین دسکتاپ، تبلت و موبایل را محو میکند.

قدرت اصلی پردازشگر 64 بیتی موبایل از این واقعیت ناشی شده که پردازشگر ARM V8 که اتفاقا 64 بیتی نیز هست، بسیار سریع تر از مدل V7 است که 32 بیتی است.

نقش GPU در این میان چیست؟

معمولا در ویژگیهای یک دستگاه GPU چندان اهمیتی ندارد زیرا معمولا همراه با SoC است. بنابراین اگر یک سازنده موبایل از پردازشگر Snapdragon 805 استفاده کند پردازنده گرافیکی Adreno 420 بخشی از این پردازشگر است.

از آنجایی که GPU تاثیر مستقیم بر ویژگیهای گرافیکی دارد، در نتیجه بر سرعت تبلت یا گوشی که در واسط کاربری سیستم عامل از المانهای گرافیکی استفاده میکند، تاثیر دارد. اما اکنون شاهد حضور دستگاه های ارزان قیمت هستیم که از عملکرد گرافیکی مشابه با نمونه های گران تر خود برخوردار هستند. این موضوع نیز تا حد زیادی بستگی به پردازشگر و معماری آن دارد:

همه آنچه باید در مورد پردازشگر گوشی هوشمند بدانید

با توجه به همه اینها اکنون میتوانید شمایی کلی از آنچه پردازشگر گوشی هوشمند شما قادر به انجام آن است داشته باشید. شاید اکنون با استفاده از این اطلاعات بتوانید هوشمند بعدی خود را هوشمندانه تر انتخاب کنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۳ ، ۰۸:۱۸