... همیشه در دسترس ...

طبقه بندی موضوعی

کُری خوانی iPhone 5S برای هوشمندهای دیگر

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵ ق.ظ

برترین ها: در اینکه اپل یکی از بهترین و سرشناس ترین برندهای دنیا است، شکی نیست. این کمپانی مشهور، گوشی های هوشمند و تبلت هایی عرضه می کند که همه دنیا طرفدار آن هستند و با اشتیاق فراوان در انتظار عرضه آنها به بازار و خریداریشان می مانند. در میان همه محصولات شرکت اپل، آی‌فون 5s دوستداران بیشتری دارد. شاید برای اینکه فعلا آخرین گوشی هوشمند این کمپانی است. هر چه هست، ما تصمیم گرفتیم آن را با چندین گوشی بسیار خوب بازار مقایسه کنیم. شما را نیز در نتیجه این تحقیق سهیم کرده ایم. با ما همراه باشید. 

آی‌فون 5s در مقابل گوگل نکسوس 5 

با اینکه همیشه سامسونگ را بزرگ‌ترین رقیب اپل می‌دانیم، اما شرکت هایی همچون گوگل نیز وارد معرکه شده اند و برای خودشان شاخ و شانه‌هایی می‌کشند. همه رقابت‌ها جنگ میان آی‌فون و اندروید است. گوگل با اینکه خودش در حوزه سخت‌افزار فعال نیست اما گوشی هوشمند نکسوس آن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


نکسوس 5 با نسخه 4/4 اندروید یعنی کیت‌کَت عرضه شده است و فناوری 4G LTE دارد. از دیگر مزیت‌های آن باید به قیمت بسیار مناسب 349 دلاری آمریکا آن اشاره کرد. در ضمن، طراحی زیبایی نیز دارد. اما هر چه که باشد کیفیت ساخت و بدنه آی‌فون 5S را ندارد. آی‌فون 5S قیمت گرانی دارد و از برخی مشخصاتی که در دیگر گوشی‌ها می‌بینیم محروم است اما از نظر طراحی و کیفیت حرف ندارد و هیچ گوشی دیگری روی دست آن بلند نشده است.

مسلما این دو گوشی دو پلتفورم متفاوت و دو سیاست ساخت متفاوت از هم دارند و شاید مقایسه آنها چندان عقلانی به نظر نرسد. اما با این همه ما سعی کردیم آنها را در کنار هم بگذاریم تا تفاوتشان را بهتر متوجه شویم. 

راند اول: طراحی و صفحه نمایش

طراحی فوق‌العاده زیبا یکی از بارزترین مشخصات و مزیت‌های گوشی‌ آی‌فون 5s به شمار می‌رود. سرعت و قدرت داخلی بعلاوه بدنه آلومینیومی برتری‌های 5s هستند. طراحی این گوشی منحصر به خود است و از کیلومترها دورتر هم می‌توان تشخیص داد گوشیِ دست کاربر، اپل است. این خاص بودن اپل، کاربران آن را در مرکز توجه‌ها قرار داده است. 

نکسوس 5 نیز طراحی ساده و بی‌ادعایی دارد. بدنه گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده و پوشش نرمی روی آن به کار رفته است. شاید ظاهر نکسوس 5 کاملا معمولی باشد اما بهتر از نسخه‌های پیش از خود است. این دستگاه کاملا باریک و سبک است. اما کاملا واضح است که بین آی‌فون 5s  و گوگل نکسوس 5، آی‌فون، تاج زیباترین را بر سر خواهد گذاشت. 

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


برخلاف نسخه‌های پیشین، طراحی نکسوس 5 نماد واقعی سادگی و زیبایی است و از گوشی‌های هم‌‎دوره خود چیزی کم ندارد. اما در مقایسه با آی‌فون حرفی برای گفتن ندارد ونمی‌توان هیچ دفاعی از آن کرد. البته این گوشی برتری‌هایی نیز دارد. به طور مثال‌، پورت میکرو یواس‌بی دارد که آی‌فون از آن بی‌نصیب و در عوض کانتکتور Lightning خود اپل را دارد. در ضمن، آی‌فون 5s درست در کنار کلید خانه، حسگر تشخیص اثر انگشت دارد. کاربر می‌تواند با کمک حسگر Touch ID قفل گوشی خود را باز کند و این مساله امنیت گوشی را تضمین می‌کند زیرا هر انسانی اثر انگشت اختصاصی خود را دارد. 

صفحه نمایش 5 اینچ گوشی نکسوس 5 یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در دنیای اسمارت‌فون‌ها است. این صفحه نمایش نه تنها کیفیت و وضوح عالی دارد، بلکه همچون نمایشگر 4 اینچ آی‌فون 5s از نوع  IPS LCD است که چشم‌های کاربر را اذیت نمی‌کند و تراکم تصویر خوبی نیز دارد. 

رزولوشن نمایشگر 5s، 640×1136 پیکسل است. از نظر تئوری این کیفیت  حریف رزولوشن 1080×1920 پیکسل نکسوس 5 نمی‌شود اما باید اندازه کوچک‌تر نمایشگر آی‌فون را نیز در نظر بگیرید. برای صفحه نمایش 4 اینچ، رزولوشن 640، تراکم تصویر بیش از 326 پیکسل در هر اینچ ایجاد می‌کند. یعنی دقیقا به خوبی تراکم تصویر 445 پیکسل در هر اینچ نکسوس 5 می‌باشد. هر دو نمایشگر به خوبی جزئیات را نمایش می‌دهند و باید اعتراف کرد تصاویر نکسوس 5 شفاف‌تر و زنده‌تر هستند. 

زاویه دید آی‌فون 5s بسیار بهتر از رقیب است. نور  هر دو آنها نیز 580 نیت (واحد نور) است. رنگ‌ها کاملا خالص و اشباع و کنتراست تصویر در نکسوس 5 در بهترین وضعیت قرار دارد.

راند دوم: پردازنده، حافظه و دوربین

گوگل نکسوس 5 با داشتن تراشه اسنپ‌دراگون 800 نباید هیچ ترسی از نظر قدرت و عملکرد داشته باشد. این تراشه SoC، چهار هسته Krait 400 با سرعت 2.3 گیگاهرتز دارد. پردازنده گرافیکی آن نیز  Adreno 330 است. در مقابل، آی‌فون 5s نیز بسیار قوی است و با تراشه A7 اپل عرضه شده است. پردازنده این گوشی معماری 64 بیتی دارد که برای نخستین بار در دنیای گوشی‌های هوشمند شاهد آن هستیم. این پردازنده دو هسته‌‌ای و از نوع Cyclone است و سرعت 1.3 گیگاهرتز دارد. 

آی‌فون 5s با داشتن گرافیک PowerVR G6430، سرعت بسیار بهتر از نکسوس 5 دارد.

گوگل نکسوس 5، دو گیگابایت رم دارد که در میان گوشی‌های اندروید بسیار عالی است. با این وجود دستگاه هرگز دچار تعلل و تاخیر نخواهد شد و کاربر در اجرای برنامه‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت.  اما آی‌فون  5s فقط یک گیگابایت رم دارد اما برای انجام فعالیت‌های آن کافی است. 

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


گوگل نکسوس 5 دوربین 8 مگاپیکسل دارد که در مقایسه با برادران بزرگ‌تر خود پیشرفت داشته است. کیفیت عکس‌های این دوربین خوب است اما قابل مقایسه با دوربین 8 مگاپیکسل آی‌فون 5s نیست. 

اندازه حسگر دوربین گوشی نکسوس 5، 1/3.4 اندازه دارد و دیافراگم آن f/2.4 است. فلاش ال‌ای‌دی کهربایی نیز دارد که باعث ایجاد نورهای طبیعی در محیط‌های تاریک می‌شود. برتری دیگر نکسوس 5 به آی‌فون، لرزش‌گیر نوری تصویر است.  


آی‌فون 5s در مقابل سامسونگ گلکسی نوت 3 

گلکسی نوت 3 برای کاربرانی که نظم و عملکرد گوشی برایشان مهم است، گزینه مناسبی است.  قابلیت‌ها و امکانات زیاد این گوشی نیز بر جذابیت آن افزوده‌اند. آی‌فون  5s که نگاه‌های بیشتری را به خود جلب می‌کند امکانات منحصر به فرد خود را دارد و در عین سادگی همه نیازهای کاربر را مرتفع می‌کند. 

راند اول: طراحی و صفحه نمایش

گوشی سامسونگ پلاستیکی است و به هیچ عنوان ظاهر شیک و لوکس آی‌فون 5s را ندارد. از نظر اندازه نیز، بدون هیچ شکی آی‌فون 5s جمع‌وجورتر است و بسیار بهتر در دست می‌نشیند.   

در این مقایسه باید حتما به امکانات گلکسی نوت 3 اشاره کنیم که با قابلیت‌های متعددی ارایه می‌شود. از جمله باید به اتصال اینفرارد اشاره کرد که این گوشی را به ریموت کنترل سراسری تبدیل کرده است. یا باید به قلم نوری S Pen اشاره کنیم که استفاده نوت 3 را بسیار آسان‎تر می‌کند و در آخر نیز می‌توان با کاور پشت گوشی اشاره کرد که باز می‌شود و امکان دسترسی به باتری و کارت حافظه را به کاربر می‌دهد. البته امکانات جزئی دیگری نیز همچون میکرو یواس‌بی 3 نیز دارد که تاکیدی بر امکانات گوشی هستند. در مقابل، کلید خانه آی‌فون 5s نیز حسگر اثر انگشت Touch ID بیومتریک دارد که یک مرحله به مراحل امنیتی گوشی افزوده است.

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


نوت 3 نمایشگر 5.7 اینچ دارد اما صفحه نمایش آی‌فون 5s، 4 اینچ است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت کل بدنه آی‌فون 5s به اندازه صفحه نمایش نوت سه است. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در مورد نمایشگرها صحبت کنیم، باید گفت آی‌فون نمایشگر رتینا با وضوح 640×1136 پیکسل دارد و نمایشگر بزرگ‌تر نوت 3، از نوع سوپر AMOLED با وضوح 1080×1920 پیکسل است. ظاهرا باید گوشی سامسونگ برنده این بخش باشد اما هیچ تفاوتی در کیفیت و وضوح این دو گوشی دیده نمی‌شود و هر دو همه جزئیات را به خوبی نمایش می‌دهند. 

هر دو این گوشی‌ها مزیت‌ها و معایب خود را دارند. اما در مقایسه خوانایی آنها زیر نور مستقیم خورشید، آی‌فون 5s برنده میدان است. همه محتویات صفحه آی‌فون در نورهای شدید نیز قابل مشاهده است. در مورد رنگ، آی‌فون 5s رنگ‌ها را واقعی‌تر و با خلوص کامل نمایش می‌دهد. البته در مقایسه پهلو به پهلوی این دو گوشی، نوت سه سامسونگ برای درخشندگی و نور بیشتر، شفاف‌تر به نظر می‌رسد. 

راند دوم: پردازنده، حافظه و دوربین

پردازنده آی‌فون 5s، دوهسته‌ای  Apple A7 با سرعت 1.3 گیگاهرتز است که بر پایه معماری 64 بیت طراحی شده است. تا پیش از این گوشی، هیچ گوشی هوشمند دیگری این ویژگی را نداشته است. نوت 3  نیز پردازنده چهارهسته‌ای 2.3 گیگاهرتز کوالکوم اسنپ‌دراگون 800 SoC و 3 گیگابایت رم دارد. پردازنده گرافیکی این گوشی Adreno 330 است. سیلیکون جدید اپل نیز کاملا جدید است اما هنوز برنامه‌ها و بازی‌ها برای این نسخه بهینه سازی نشده‌اند. اما در هر صورت، آی‌فون 5s عملکرد سریع‌تری دارد. البته این تعاریف به این مفهوم نیستند که گلکسی نوت 3 گوشی ارزشمندی نیست. این گوشی در میان گوشی‌های اندرویدی بسیار قابل احترام است.  

آی‌فون 5s قابلیت افزایش حافظه را ندارد و فقط می‌توانید از میان گزینه‌های موجود یعنی 16، 32 و 64 گیگابایت انتخاب کنید. نوت سه نیز با حافظه‌ 32 گیگابایت عرضه می‌شود اما می‌توان آن را به وسیله کارت حافظه میکرو اس‌دی افزایش داد. 

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


آی‌فون 5s، دوربین 8 مگاپیکسل  iSight در عقب دارد که حسگر نوری، لنز f2.2، پیکسل‌های 1.5 میکرومتری، فلاش دوگانه ال‌ای‌دی و قابلیت فیلم‌برداری 1080p دارد. این در حالی است که گلکسی نوت 3 سامسونگ، دوربین 13 مگاپیکسل دارد. شاید با این تفاوت، مقایسه این دوربین‌ها چندان عادلانه به نظر نرسد. اما هر دو در نور روز کیفیت عکس‌های بسیار عالی دارند و همه جزئیات تصویر به خوبی دیده می‌شوند. رنگ‌های هر دو دوربین کاملا طبیعی دیده می‌شوند، نور و کنتراست آنها نیز کامل و دقیق هستند و دوربین میان محیط‌های تاریک و روشن تعادل خوبی برقرار می‌کند. البته باید بدانید نوت سه جزئیات بیشتر را به تصویر می‌کشد. 

در محیط‌های کم‌نور، آی‌فون 5s بسیار بهتر از رقیب اندرویدی خود است و عکس‌ها کمترین تاری و میزان نویز را دارند. آی‌فون 5s سرعت شاتر بالاتری دارد به طوری که حتی می‌توان قطرات آبی که از فواره پایین می‌ریزند را نیز ثبت کرد.


مقابله آی‌فون 5s اپل و اچ‌تی‌سی وان

اچ‌تی‌سی وان درست از زمانی که معرفی و عرضه شد مورد توجه و استقبال بسیاری قرار گرفت و هنوز هم در بازار گوشی‌های هوشمند می‌تازد و کمتر رقیبی قدرت شاخ‌وشانه کشیدن برای او را دارد. زمانی که وان عرضه  شد شاید بتوان به جرات گفت، یکه‌تاز میدان بود و در میان اندرویدی‌ها رقیب نداشت. اما اپل با معرفی و عرضه آی‌فون 5s باعث شد تا نگاه‌ها از اچ‌تی‌سی وان به سمت این هوشمند جدید برگردند. 

راند اول: طراحی و صفحه نمایش

هر دو این گوشی‌های هوشمند طراحی بی‌نظیری دارند که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد و برای هر دوره و زمانی زیبا است. شاید یکی از دلایل آن جنس و کیفیت عالی ساخت آنها باشد. اچ‌تی‌سی وان یکی از زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی است که بدنه آلومینیومی یکپارچه دارد. این بدنه بسیار بادوام و مستحکم است و بسیار خوب در دست می‌نشیند.  

با اینکه هر دو این گوشی‌ها آلومینیومی و مستحکم هستند اما در اندازه با یکدیگر فرق دارند. تفاوت قد و وزن آنها نیز کاملا واضح است و با نخستین نگاه می‌توان متوجه شد آی‌فون 5s بسیار جمع‌وجورتر و باریک‌تر است و خمیدگی قاب پشت اچ‌تی‌سی وان نیز در دست گرفتن آن را بسیار آسان‌تر کرده است. نمی‌توان گفت کدام گوشی بر دیگری برتری دارد. طراحی هر دو این گوشی‌ها از همه طرف خوب و کیفیتشان بسیار عالی است. 

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


صفحه نمایش گوشی‌های آی‌فون 5s و اچ‌تی‌سی با هم متفاوت هستند. وان، صفحه نمایش 4.7 اینچ S-LCD 3  با رزولوشن 1080p دارد و همه جزئیات تصویر را به خوبی نشان می‌دهد. در مقابل، آی‌فون 5s، صفحه نمایش کوچک‌تر 4 اینچ از نوع IPS-LCD و رزولوشن 640×1136پیکسل دارد که به فناوری رتینا نیز مجهز است. 

هر دو این گوشی‌ها زیر نور مستقیم خوانایی لازم را دارند. اما در مقایسه باید بگوییم گوشی اپل در این زمینه بهتر و حتی زیر نور خورشید نیز قابل خواندن است. از نظر نور نمایشگر، اچ‌تی‌سی کم‌نورتر از آی‌فون 5s است و باید بدانید انعکاس نوری بیشتری هم دارد. در مورد کیفیت و خلوص رنگ‌ها نیز هر دو بسیار خوب ظاهر شده‌اند و رنگ‌ها در نمایشگر هردو کاملادقیق و خالص نمایش داده می‌شوند. اما اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم، آی‌فون 5s ، رنگ‌های دقیق‌تری تولید می‌کند. 

راند دوم: پردازنده، حافظه و دوربین

پردازنده داخلی آی‌فون 5s، دوهسته‌ای  Apple A7 با سرعت 1.3 گیگاهرتز است که بر پایه معماری 64 بیت طراحی شده است. تا پیش از این گوشی، هیچ گوشی هوشمند دیگری این ویژگی را نداشته است. اچ‌تی‌سی وان نیز پردازنده 1.7 گیگاهرتز چهار هسته‌ای کوالکوم اسنپ‌دراگون 600 SoC با دو گیگابایت رم دارد. عملکرد پردازنده هر دو گوشی عالی است و موردی برای ایراد گرفتن وجود ندارد. هر دو این گوشی‌ها بسیار واکنش‌پذیر و پرسرعت هستند. اما شاید بتوان گفت 5s سرعت بیشتری دارد. 

اچ‌تی‌سی وان حافظه قابل ارتقا دارد اما آی‌فون 5s در سه مدل 16، 32 و 64 گیگابایت عرضه می‌شود و نمی‌توان این ظرفیت را افزایش داد. اچ‌تی‌سی وان در دو مدل 32 و 64 گیگابایت عرضه می‌شود. 

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


آی‌فون 5s، دوربین 8 مگاپیکسل  iSight در عقب دارد که حسگر نوری، لنز f2.2، پیکسل‌های 1.5 میکرومتری، فلاش دوگانه ال‌ای‌دی و قابلیت فیلم‌برداری 1080p دارد. این در حالی است که اچ‌تی‌سی وان، دوربین 4.3 مگاپیکسل Ultrapixel با لنز f2.0، پیکسل‌های 2 میکرومتری و لرز‌ش‌گیر نوری تصویر دارد. 

فلاش و حسگر نوری آی‌فون 5s نیز بسیار عالی کار می‌کند و نور و تعادل جزئیات در عکس‌های این دوربین کاملا جفت هستند. این در حالی است که دوربین اولتراپیکسل  اچ‌تی‌سی وان، در محیط‌های کم نور و تاریک بسیار خوب ظاهر شده است و عکس‌های شفاف با کمترین میزان نویز را ثبت می‌کند. 

در زمینه فیلم‌برداری با کیفیت 1080p، هر دو گوشی در نور کامل و فضای روشن بسیار خوب تصویربرداری می‌کنند اما آی‌فون 5s در محیط‌های تاریک کیفیت فیلم بهتری دارد. این گوشی با سرعت 29 فریم در ثانیه فیلم می‌گیرد در حالی که سرعت فیلم‌برداری اچ‌تی‌سی، 18 فریم در ثانیه است.  


آی‌فون 5s در مقابل سامسونگ گلکسی S4        

راند اول: طراحی و صفحه نمایش

اپل طراحی آی‌فون 5s را نسبت به آی‌فون 5 تغییر چندانی نداده است. 5s بدنه ای باریک از آلومینیوم و شیشه دارد که سبکی آن در اولین برخورد باعث می شود. در کیفیتش شک کنید. در آن سو گلکسی اس 4 با توجه به نمایشگر بزرگترش باعث می شود آی‌فون 5s ریزه میزه به نظر برسد ولی از نظر کیفیت ساخت قابل قیاس با محصول اپل نیست.

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


آی‌فون 5s با همان رتینای معروف و تراکم 326 پیکسل در هر اینچ به میدان آمده است. گلکسی S4 تراکم 441 پیکسل دارد و نمایشگر بزرگترش، تصاویر شفاف و تمیز ارائه می دهد. برخلاف برخی پنل های AMOLED، امکان تنظیم روشنایی در سطح بالا وجود دارد که از این نظر آن را نزدیک آی‌فون 5s قرار می دهد.

راند دوم: پردازنده، حافظه و دوربین

رویکرد دو شرکت در زمینه حافظه دستگاه ها، متفاوت است. سامسونگ همیشه افزودن حافظه جانبی را آسان کرده ولی اپل نه. با جدا کردن قاب پشتی گلکسی S4 می توانید کارت میکرو SD را به دستگاه خود اضافه کنید ولی آی‌فون 5s در این زمینه ناتوان است. 

آی‌فون 5s چیپ A7، چیپ M7 و یک گیگابایت رم دارد. گلکسی S4 چیپ  Exynos 5 Octa 5410 دارد. معماری 64 بیتی ARM برای اولین بار با آی‌فون 5S به دنیای موبایل آمده و باعث شده تا حدی چیپ های موجود در بازار قدیمی شوند. 

کُری خواندن آی‌فون 5s برای هوشمندهای دیگر


در حرکتی که نشان از خِساست اپل داشت، آنها باز هم تعداد پیکسل های سنسور دوربین را تغییر ندادند و با اینکه ثابت نگه داشتن شان روی 8 میلیون پیکسل، اندازه شان را تا 1.5 میکرون بالا بردند.در نتیجه سنسور 15 درصد بزرگتر شده و نور بیشتری جذب می کند. گشاد شدن دریچه لنز نیز به جذب نور بیشتر کمک می کند. گلکسی اس 4 تعداد پیکسل های بیشتری دارد ولی اندازه آنها کوچکتر است، یعنی 13 میلیون پیکسل با اندازه 1.1 میکرون. می توان گفت از آنجا که گلکسی اس 4 نسبت به آی فون 5 برتری داشت، حالا با بهبود دوربین آی فون 5 اس، حاشیه برتری احتمالا از آن آی فون شده ولی انقلابی در کار نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی