... همیشه در دسترس ...

طبقه بندی موضوعی

دسترسی رایگان و قانونی به مقالات علمی آنلاین

يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۵۵ ق.ظ

اگر دانشجو، استاد دانشگاه یا پژوهشگر باشید، یکی از علاقمندی های شما جمع کردن مقادیر خارج از شماری مقالات علمی از فضای آنلاین است. این دست از مقالات برای پایان نامه ها، کنفرانس ها و کتابهای در حال نگارش، بسیار اساسی هستند اما در حالی که تعداد زیادی مجلات علمی و تخصصی آنلاین وجود دارد، اغلب آنها پولی هستند. امروز نکاتی برای دسترسی قانونی رایگان به منابع مورد نیاز شما را در این مجلات یادآور میشویم.

به گزارش «تابناک» اولین قدم و ابتدایی ترین راه برای شروع، داشتن ذهنی روشن در مورد موضوع مورد جستجو است. این مسئله از این روی اهمیت دارد که جستجوی دقیق موضوع شما را با احتمال بیشتری به منبع مورد نظر هدایت میکند. کلید واژه ها بهترین هدایت کننده های شما به سمت مقالات علمی رایگان هستند:

دسترسی رایگان و قانونی به مقالات علمی آنلاین

1 – رجوع به Google Scholar

دانشجویان قطعا با این سرویس گوگل آشنا هستند. این سرویس یک ابزار فوق العاده برای جستجوی کتاب ها، مقالات علمی و دانشگاهی است. کافی است Scholar.google.com را وارد کنید و سپس موضوع مورد نظر خود را جستجو نمایید. سع کنید تا حد ممکن این موضوع دقیق و بدون حاشیه باشد:

دسترسی رایگان و قانونی به مقالات علمی آنلاین

همچنین میتوانید با کلیک بر روی منوی افتادنی سمت راست، به جستجوی پیشرفته بروید و در آنجا مقالات مورد نظر را با استففاده از نام نویسنده، تاریخ انتشار، ناشر و عنوان جستجو نمایید. اما در اغلب موارد یک جستجوی ابتدایی و ساده نتایج بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد.

دسترسی رایگان و قانونی به مقالات علمی آنلاین

2 – دانلود PDF های رایگان از Google Scholar

در اغلب موارد تعدادی فایل PDF رایگان برای دانلود در صفحات اول جستجوی شما و در موضوع مورد نظر نمایش داده میشود. در این صورت شما بسیار خوش شانس هستید و کافی است برای دانلود آنها قادام کنید. البته در برخی موارد نیز شما به صفحات خلاصه مقالات هدایت میشوید که باید اصل مقاله را از آن وب سایت خریداری کنید:

دسترسی رایگان و قانونی به مقالات علمی آنلاین

اما هدف ما دسترسی رایگان به مقالات است و در اینجا است که JSTOR بسیار کاربردی است.

3 – دسترسی رایگان به مقالات از JSTOR

اگر PDF های رایگان پیدا شده در گوگل نیاز شما را برطرف نمیکند، میتوانید به وب سایت JSTOR مراجعه کنید – JSTORE.org – تا ادبیات پژوهش خود را غنی تر کنید. این وب سایت یک پایگاه داده مجلات و تحقیق و پژوهش آنلاین است. ایجاد یک حساب کاربری رایگان است، پس یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و به این وسیله قادر خواهید بود تا سه مقاله را به شکل رایگان در حساب خود و در بخش Shelf ذخیره کنید.

دسترسی نا محدود به مقالات ماهیانه 19.50 دلار هزینه دارد، اما خوش بختانه JSTOR به شما اجازه دسترسی رایگان PDF ها را میدهد. شما در بخش Shelf قادر به ذخیره سه مقاله به شکل کامل برای خواندن هستید و اگر بیش از سه مقاله مورد نیاز خود پیدا کردید به سادگی میتوانید یکی از مقالات را از Shelf خارج کرده و مقاله جدید را جایگزین آن کنید:

دسترسی رایگان و قانونی به مقالات علمی آنلاین

کافی است کلید واژه های موضوع خود را جستجو کنید. البته توجه داشته باشید که این جستجو منحصر به منابع موجود در JSTOR خواهد بود. اما بر اساس تجربه میتوان گفت تقریبا مقالات بسیاری در موضوع مورد نظر بر روی JSTOR پیدا خواهید کرد، زیرا این یک پایگاه داده عظیم از مقالات علمی است.

به این ترتیب و با استفاده از Scholar گوگل و امکان دسترسی رایگان JSTOR میتوانید در آن واحد تقریبا به چند مقاله علمی معتبر و به روز در موضوع خود دسترسی پیدا کنید. اگر این تعداد برای شما کافی نیست، همیشه پیدا کردن مسیر های ارتباط با نویسندگان یکی از بهترین راه های دسترسی به منابه مورد نیاز است، هر چند طولانی و زمان بر.

اغلب این نویسندگان نسخه دیجیتالی آثار خود را به سادگی در اختیار دانشجویان قرار میدهند و از توجه دانشجویان به کار علمی ود خشنود نیز میشوند. تنها موضوع بر سر زمان و پیدا کردن نویسنده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی